Valpträff Gillingboda 28-29/8

Så var det äntligen dags för valpträff igen. Jag åkte upp till Sanna redan på fredagkvällen och var framme vid 20:30 tiden då hade Åsa med Knyst o Piper precis kommit också. Hundarna fick springa runt lite och nosa på varandra.

Vi packade in alla våra saker i huset där vi brukar sova när vi är där, Sanna kom över och vi satte oss ner i köket åt lite nötter och drack lite vin, de givna samtalsämnet var ju natruligtvis om hundar (vad annars!!!), sen var det hopp i sängen någon timme senare, man var ganska trött efter första arbetsveckan efter semestern.

Lördagen väcktes jag av mobilen som pep 07:45!!! upp och hoppa, satte på kaffe och gick en morgonpromenad med Ozzy & Kenzo, vilken morgon inte ett moln på hela himlen och fåglarna kvittrade och solen lyse så där mysigt och varmt i ansiktet.

Vi samlades klockan 9 i vår stuga och började som vanligt med kaffe och macka, pratade lite om förra gången och vad vi tränat på sedan sist, sen gick vi igenom vad vi skulle göra under lördagen.
Idag var det jag och Kenzo, Åsa med Knyst och Anna med Imo, och Sanna med Speja så klart!! (de andra kunde tyvärr inte vara med denna dag).

Vi började med att köra minnesmarkeringsövning, som gick ut på att jag la ut ett par leverpastejbitar i en skål tillsammans med Kenzo så att han blev medveten om att det låg godis i skålen. Sen vände jag om Kenzo mot Sanna som nu gått ut och ställt sig vid kanten av en utav hennes ängar, Sanna skulle bara stå där ett tag och Kenzo skulle notera henne sen vände vi om mot godis skålen i vänster varv med hjälp av jaktkopplet Kenzo och jag fick till vändingarna jättefint, han hade inga problem att vänta om och fokusera mot skålen efter att han tittat på Sanna en stund.

Övning 2 var på liknande sätt först godis i skål tillsammans med Kenzo, för att sen vända om mot Sanna som hela tiden stod kvar i kanten av ängen, Sanna gjorde ett litet kast med dummie den här gången som Kenzo fick notera en stund och sen vände vi runt i vänstervarv mot skålen men hjälp av jaktkoppel och godis i vänster handen var det inga problem att få runt Kenzo få honom i rätt position mot skålen och sen gjorde jag ett riktat injetag mot godis skålen, och så fick han självklart beröm när han sprang direkt till skålen. När han ätit upp godiset vände vi om mot området där Sanna kastat dummien för att se om han hade någon minnesbild av kastet, det hade han och då fick han springa ut och hämta in den, när han låst fast sin blick och fått det där suget....

Övning nr 3 var precis som de två första men den här gången så kastade Sanna dummien ganska högt upp i luften, Fylla på godisskålen igen, vända om titta på minnesmarkeringen, vända om mot godisskålen, beröm, äta upp leverpastejen och sen vända om för att ta minnesmarkeringen igen.

Ny plats och ny övning nu  så ställde jag ut 2 godisskålar som ett v från mittpunkten, vi började med att lägga ut godis jag och Kenzo tillsammans i båda skålarna, sen gick vi ca 10 meter från skålarna ut på ängen, till mitten ungefär,
Sanna hade nu flyttat sig och stod vid kanten av ängen, precis som övning 1 så stod hon bara där och Kenzo fick notera och "låsa" blicken på henne en stund, sen vände vi om mot skålarna.
Jag bestämde att Kenzo skulle ta skålen till vänster först han fokuserade fint mot skålen och gjorde jättefint linjetag mot den vänstra skålen, Kallade in och sen riktade jag honom mot den högra skålen, fint linjetag igen.
Vi fyllde på skålarna igen och Sanna kastade dummien, fick gå på båda skålarna igen och sen vände vi om mot Sanna för att se om Kenzo hade minnesbilden av dummien, han satte sig fick "suget" på dummien som låg kvar i gräset, så när han låst fast blicken skickade jag honom, han sprang ut tittade lite på mig och så väntade jag ut honom sa inget åt honom och då började han leta efter dummien som han hittade och kom till mig med!!

Sen blev det lunch Paj och sallad gott!!! kaffe och jättegod chokladkaka som Åsa bakat. På eftermiddagen så körde vi en övning som gick ut på att man la ut en dummie tillsammans med hunden vände om hunden lämnade kvar hunden för att gå och kasta en markering vid ängskanten, en bit bort från hunden.
Sen gick man tillbaka till hunden och skickade ut hunden på ett linjetag. När man fått in dummien så vänder man tillbaka hunden mot markeringen som man kastat för att se om den kommer ihåg den! se om den får suget!! (detta är en riktig bra koncentrationsövning)
Sen vänder man tillbaka hunden utan att hunden får gå på den markeringen, och lägger ut 3 nya dummies en till vänster en till höger och så en i mitten , När man lägger ut dummien ska man utgå från hunden ta tex den i mitten först gå på en rak linje lägg ut dummien sen tillbaka till hunden, sen gå till vänster lägg ut dummien och sen en rak linje tillbaka till hunden för att sen ta den till höger sist samma sak där utgå från hunden som sitter kvar i mitten och lägg ut dummien till höger, detta underlättar för hunden att minnas om man går på en rak linje både ut och tillbaka från hunden.
Efter att jag lagt  ut dessa 3 så skickade jag ut Kenzo på den dummie som jag la ut först, och så fick han hämta alla 3. Sen vände vi om för att se om han kom ihåg min kastade minnesmakrering, när han väl fick suget för visst kom han ihåg vad matte kastat så skickade jag ut honom på den markeringen.
Det här var ju dirigering mot dolda mål,

Efter att vi gjort detta så packade vi in oss i Åsas bil och åkte till en sjö som heter Lafsen en bit från Sanna, där körde vi ett sök i vatten på alla 3. Imo fick börja då Anna behövde åka hem till sin familj, sen Knyst och så fick Kenzo avsluta. Sanna kastade ut 9 tennisbollar i vattnet och 1 dummie. Kenzo simmar ju så otroligt bra så jag visste att det inte skulle bli något problem. Kenzo blev lite pipig vid vattnet när Sanna kastade boll nr 5-6 så han fick vända om och gå på bakåt tänk mot en dummie som låg uppe i skogen, när han hade "rätt" känsla så fick han börja söka i vattnet efter bollarna, han gjorde ett jätte fint sök i vattnet och tog upp alla bollar och även dummien som han till slut fick i nosen som hade guppat in i vassen lite, duktig kille....
Ja det blev ett långt inlägg men det blir det ju lätt när man är hos Sanna och får så bra tips, allt har jag inte skrivit för då skulle inlägget bli ännu längre... imorgon kommer jag att skriva om söndagen övningar, så håll ut
Det var mycket mer som vi gick igenom under helgen men, det skulle bli ett ännu längre inlägg om jag skrev upp allt. Skriver om söndagen imorgon...

Kommentera här: