Årets sista träning......2010

Vilket kanon väder vi har haft här idag -5 grader och strålande sol ett perfekt träningsväder och perfekt väder att fota mina rödtottar i snön mot solen... (Fler bilder finns under nytt album)


Jag hade idag tinat vilt för att köra med grabbarna, 2 änder, 1 kråka och en duva.
Ellinor och jag åkte iväg till ett nytt träningsställe i Tyresta skogarna idag. Kenzo fick börja med att apportera en duva i djupsnö haha det var riktigt roligt att se och ganska jobbigt för mig att pulsa ut i den djupa snön, för att kasta iväg fåglen, men det gick.

Tänkte att jag skulle försöka kasta duvan så den hamnade i ett mindre träd så den inte skulle sjunka ner i snön men tyvärr så misslyckades jag med kastet och duvan åkte ner i den djupa snön, men Kenzo hittade den ändå.
Kom med full fart mot mig, han har så bråttom så han på vägen tappar fågeln och kommer glatt in tomhänt, men då jag håller på belöningen och visar honom vad jag har i vänster hand så fattar han direkt att utan fågel i mattes högra hand får jag ingen pannkaka, så han springer genast tillbaka och plockar upp fågeln igen och lämnar av i handen.


Sen var det Ozzy´s tur som under tiden suttit i bilen och väntat på sin tur, och sett allt som Kenzo fick göra med mig så han var supertaggad/het så jag bestämde mig för att köra lite bakåt träning först men honom för att få honom lugn, och så fick han gå jaktfot och vända om ett par gånger från viltet, han var superduktig och hade jätte fin jaktfot kom lite frustrerande pip ljud men när han var helt tyst och fokuserad på apporteringen fick han springa ut och ta in viltet. Han fick en and som hamnat i djupsnön, som han "rullade" runt först innan han greppade om ryggen på anden och sprang hela vägen in till mig med den.



sen upp killarna i djupsnön för att fota lite fina vinterbilden på dem, visst är de snygga mina killar.


Efter det så tänkte jag att jag skulle köra linjetag och Kenzo fick börja med att köra ett linjetag på ca 400 m med en kråka och då använde jag mig utav en upptrampad djurstig/ridstig som det fanns rådjursspår samt hästskit i snacka om störning, häst skiten såg jag först efteråt när Kenzo ätit... suck



Kenzo sprang ut och tog upp kråkan som jag lagt ut på linjetaget, började springa mot mig för att i nästa ögonblick stanna, spotta ut fåglen och börja äta HÄSTBAJS!! ursh jaja så gick det med den störningen.
Kenzo vek av från stigen och gick in i skogen så jag sprang ut till honom och överumplade honom och undrade vad han höll på med påminde honom om vad det var han skulle göra han såg ut som han tänkte !! va kommer du nu. Han tog upp kråkan igen och sprang hela vägen in till mig och lämnade av i hand tjoho.

Sen ökade jag ut avstånget till ca 700 meter och förbi hästbajset och förbi den gamla legan för att se om han skulle stanna upp eller springa hela vägen, så klart att han sprang hela långa vägen till kråkan och inte brydde han sig om hästbajset eller den gamla legan heller, kanon.

Ozzy´s tur att göra linjetag på samma ställe och med samma utmaningar, gamla legor och hästbajs.
Linjetaget blev ca 800 m långt för Ozzy´s del och inte brydde sig Ozzy om hästbajset han är så fokuserad på att apportera och jobba så han bryr sig inte, inte heller brydde han sig om de gamla legorna heller utan hade perfekta linjetag och avlämingar i hand idag duktiga Ozzy.



Vi avslutade med att killarna fick leka av sig på parkeringen och vad de sprang, fick en gammal petflaska som de lekte med och hade så roligt.

                                            

Nu önskar jag alla mina vänner ett GOTT NYTT ÅR !!!!!!

Kommentera här: