Trotsar vinterkylan

Ja det är just det vi gör just nu, jag och hundarna... efter all god julmat och godis känner man att man behöver ut och röra på sig så igår tinade jag upp vilt till idag en duva, trast och en skrak.

Då det är så mycket snö i skogen så gick jag och Ellinor till "vår" upplogade returstation och körde med killarna istället. Ellinor tog foto till hemsidan som vanligt (Tack älskling för att du följer med fast du frös om händerna)

Kenzo fick börja med att apportera trasten som jag la lite upp på ena snövallen, han fick gå en sträcka jaktfot först mot fågeln som var jätte bra idag, han gick fint vid min sida han fick kommando att hämta fågeln och han sprang rakt mot fågeln men vek av då han plötligt fick något annat i nosen, nämligen rådjursspår!!
Kenzo verkligen älskar att spåra, han spårar hela tiden spår efter katt, rådjur andra människor så nu har jag anmält honom och mig till en spårkurs på klubben i vår, tror att det kan bli kanon för hans och min del.

Rådjurspåren gick upp mot skogen och de hade gått precis där fågeln landat, så det blev en bra störning för Kenzo men jag fick genast påminna honom vad det var han skulle göra, nämligen apportera in trasten, ja just de kom Kenzo på matte ville ju ha in den här pippin ja, han vände om och sprang till trasten och tog ett bra grepp över ryggen och så full fart in till mig och avlämning nästan i handen duktig pojk trots allt.

Sen fick han apportera in duvan men den la jag åt andra hållet där det inte fanns några rådjursspår.
Full fart ut fint grepp om hela duvan (se bilden nedan) och så avläming i hand.



Ozzy var en aning het så han fick faktiskt bara titta på just detta moment, men när vi sen skulle köra linjetag hade han lungnat ner sig så då fick han köra, de var dukitga att sitta och titta på varandra idag så lite passivitet fick vi in också.

Linjetaget körde jag på en upptrampad stig upp till skogen som vi använde oss utav perfekt.
Då fick Ozzy börja med  trasten på ett ganska långt linjgetag, vet inte hur långt men det var klockrent jätte fint, han for ut med full fart och så in igen klockrena avlämningar i hand, sen fick Ozzy köra duvan också som hade blivit snöig samt frusit lite men det var inga problem han tog den ändå med fint grepp och kanon avlämningar duktiga kille. Kenzo hade också fint linjetag idag och med hjälp av den upptrampade stigen gick det som på räls, hur duktiga som helst var de båda killarna.

Kommentarer:

1 Ellinor:

det är bara kul att vara med och plåta! Snygga motiv och üüberduktig fotograf, hahah :D

2 Liselott:

Härliga bilder som vanligt. Vad kul det ser ut att träna med vilt. Måste nog också hitta mig en träningsplats.God fortsättning på er alla!

Kommentera här: