Tävlingslydnadskurs med Kenzo

Igår hade vi vår kurs igen jag och Kenzo, förra veckan missade vi den på onsdagen eftersom jag fortfarande var trött efter operationen så igår ville jag verkligen gå.

Vi började som vanligt med att gå igenom förra veckans moment som var ställande under gång, de hade också övat på inkallning eftersom en del hundar inte sitter kvar när de blir lämnade.
Jag och en tjej till som inte var med förra veckan fick en snabbgenomgång av Gunnila på hur vi skulle lära in inlärning av ställande under gång.

Jag började med att slänga bollen åt Kenzo ett par gånger och han for iväg med världens fart och hämtade in bollen, efter ett par kast så skulle man lossas kasta bollen och självklart så far ju hunden iväg!! när sedan hunden vänder sig om och stannar upp ska man säga kommadot och kasta bollen åt hunden. Kenzo den klippan fattade ju på en gång så vi fick till ett par rejäla fina stopp... duktig kille.

Sen fick vi visa hur vår inkallning ser ut, för min och Kenzo´s del är det ju inga problem, han har ju stadgan att sitta kvar när jag lämnar honom och jätte fin "galopp" in till mig, och som Gunilla sa när vi visade hur långt vi hade hunnit, Vilken exemplarisk inkallning och ingång jätte duktiga är Ni... Då blir man ju jätte glad och stolt!!!
Kenzo är så otroligt lyhörd och har bara ögonen för mig!! Jag brukar köra alla moment utan koppel för jag tycker att de bara är ivägen för honom, han är ju inte intresserad av de andra 8 hundar, och inte ens igår när två småhundar fick lekryck och sprang runt på appelplanen så hade han bara ögonen för matte...sneglade bara på de två vita tussarna som for runt som dårar på gräsplanen....

Vi körde fotgående med vänster vändningar och höger vändningar under tiden som vi väntade på att Gunilla skulle komma och kolla på oss och det gick jätte bra, fin fokus från Kenzo hela tiden, min duktiga kille.

Sen skulle vi börja med att hoppa över hindret och det var riktigt roligt att se för alla hundar gick ju samma väg som förarna alltså runt hindret inte hoppade de över inte!! haha
För Kenzos del så såg jag redan när jag stod på andra sidan att han sneglade på att springa runt hindret inte hoppa, så jag sa till Gunilla han kommer att gå runt kolla på hans blick, och mycket riktigt så gick Kenzo runt hindret inte tänkte han hoppa inte.. även fast han kan hoppa hur mycket som helst i skogen över stockar och sånt...

Nytt försök och då ställde jag mig lite närmare på andra sidan och böjde handen över hindret och visade mitt godis sviss så hoppade han över. Sen tränade vi lite till och till slut så kunde jag lämna Kenzo som satt kvar gå till andra sidan säga hopp och han hoppade över, yes han hade köpt konceptet... nu är det bara att öva vidare.



♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ Snygg Kenzo!!!!  ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Kommentera här: