Kursdags

Igår hade Kenzo och jag den andra kursträffen, vi är totalt 8 hundar med mattar och hussar som går kursen och Kenzo är yngst.

Vi började med att samlas i klubbstugan och alla fick berätta hur det hade gått sedan förra veckan och om vi tränat på kontaktövningarna samt fått till ingångarna.

Kenzo och jag har tränat lite för han har ju redan sådan otroligt kontakt med mig hela tiden, och ingångar har vi ju redan filat på lite. Vi gick även igenom läggande under gång som vi började träna in läggandet på igår vi fick lite tips om hur vi ska lära in detta moment.

Vi gick ut på appellplanen och fick visa hur långt vi kommit i kontakten samt ingångarna. Jag tycker att det krånglar till att ha koppel på Kenzo så han fick vara lös igår för första gången och det är ju inga problem han har ju bara ett fokus= Matte!!!

Gunilla (Instruktören) såg att jag inte använde kopplet men tyckte att det var ok att ha honom lös.
Jag testar sa jag för jag tycker bara att det är ivägen sa jag.
Gunilla tycker verkligen om Kenzo och sa igår din hund är ju helt underbar!! vilken hund du har och det syns att du haft hund tidigare i allt ni gör, då blir man ju stolt!! Men han är ju helt underbar min "plutt" som är uppe i 22 KG i matchvikt nu, vägde honom i djuraffären innan jag åkte till klubben igår.

Sen var det dags för inlärningen av ligg, vi gjorde de klassiska inlärningen med att föra handen mellan frambenen och tvinga fram ett läggande bakåt, Kenzo och jag har ju redan kört detta så det var ju inga problem att få ett snyggt snabbt läggande där.
Sen fick vi börja med att lägga in kommandot ligg samtidigt som hunden lägger sig ner, för att avsluta med att under gång lite var stans på appellplanen lägga ner hunden och samtidgt säga "ligg" hunde behöver då inte vara vid vänster sida utan bara se om kommandot uppfattades av hunden. Kenzo kan ju redan ligg så det var roligt att se hur fort han la sig när jag förflyttade mig i snabb takt från honom hela tiden.

Vi avslutade som förra gången med platsliggning, Kenzo låg typ 40 sek sen satte han sig upp igen, jag tror att jag får byta taktik där och sätta mig ner bredvid honom nästa gång för att få honom att ligga kvar, för det är ju det jag vill belöna att han har legat ner hela platsliggningen.

Nu ligger ju hundarna inte så länge för de ska ju bara få vänja sig vid att ligga så där på rad, men nästa vecka ska jag prova med att sätta mig ner istället för att stå bredvid honom tror att det går bättre då om jag är i samma höjd som honom får testa mig fram till ett lyckat resultat.



Kommentera här: