Valpträff Gillingboda 25-26/9

I helgen hade vi träff i Gillingboda igen, lika trevligt som vanligt med mycket hundträning på schemat naturligtvis.
Jag åkte upp med Kenzo & Ozzy redan på fredagkvällen och var hos Sanna vid 20:00 tiden, vi satt på fredagkvällen och pratade om allt möjligt men givetvis mycket hundsnack, senare på kvällen kom Åsa med Knyst och Piper.

Lördagen började vi med samling med kaffe och macka samt genomgång av vad vi alla tränat på sedan förra träffen. Anna & Imo, Camilla & Aston, Åsa & Knyst och jag och Kenzo, Mariana kom senare på lördagen med Qvittra då hon jobbade på förmiddagen.
På lördagen körde vi minnesmarkeringar med bakåttänk med antingen dummy eller skål med godis.
Vi reglerade avståndet mellan utskickspunkten och markeringen och backade 20-30 meter för att se om hundarna kunde komma ihåg markeringen.

Kenzo spikade första markeringen och sprang med bra fart, nr 2 var också bra men markering nr 3 blev svårare, dels för att jag backat ganska långt ca 30 m så avståndet var betydligt längre, sen hade Sanna bytt ut den fallna dummyn mot en lite mindre som hon gjömt på samma ställe, här fick Kenzo in ett sök istället.

På eftermiddagen körde vi linjetag då la vi ut 4 dummy där vi kört minnesmarkeringar, vi la ut dummy på rad med mellan rum mellan varje så att inte hunden skulle få syn på en annan och byta. Vi skulle få till raka fina linjetag så jag gick ut med alla 4 droppade 3 utav dem diskret så att Kenzo inte såg och den sista som låg närmast honom markerade jag så att han såg den.

Kenzo sprang fram mot dummy nr 1 men sprang förbi, lika så med nr 2 för att istället gå ut på ett sök, vi tror Sanna & jag att han trodde han skulle hitta något mycket bättre än dummy där... Har pratade vi mycket om hur man går tillväga när hunden inte gör det vi vill att de ska göra och att stoppa dem i rätt tid.

Ozzy fick köra lite vilt på em innan middagen eftersom Sanna tinat upp vilt som vi skulle köra på söndagen.
Han var som vanligt duktig och fick köra markeringar med And i skogen fina upptag och fina avlämningar i handen. Plutt...
Sen blev det som vanligt en trevlig middag med troligtvis säsongens sista snack ute vid grillen tillsammans med Jerry och de andra.

På Söndagen körde vi vilt och vi fick gå viltstig. Det går ut på att man lägger ut ett antal vilt längst en stig och ser hu hunden reagerar... det var And, kricka, kråka, mås och i slutet en kanin.

Kenzo noterade anden som låg först, men tog inte den utan vi gick vidare, sen luktade han lite på måsen men inget grepp där heller, kråkan noterade han inte alls krickan nosade han på också och sen kaninen. Men inga utav vilten tog han upp. Vi gick tillbaka samma stig för att se hur Kenzo reagerade på tillbaka vägen men han ville inte ta dem på vägen tillbaka heller. Sanna sa att den här övningen var nog för svår för våra småttingar.

Men det är ju en väldigt bra övning som jag kommer att använda längre fram i träningen. Vi nötte också en hel del på stoppsignalen med hjälp av boll och skål med godis i, Kenzo har fattat detta nu och stoppsignalen har blivit bättre inte helt klockren men övning ger färdighet och vem har bråttom!!!

Kenzo fick sen markering i skogen på And.. som han fick springa på direkt, men var inte så där överförtjust och det är ju så att and är ju inget som vi har tränat så där jätte mycket, men som Sanna har han har rätt tänk och det där kommer han att lägga ihop sen och jag är inte orolig.

Sanna provade att leka med Kenzo och han är ju så otroligt social så han tycker det är jätte kul när man leker och är väl inte så där jätte intresserad av viltet, så kråkan fick koppel och vi gick koppelpromenad med kråkan hehe. Kenzo tyckte det var jätte konstigt att matte hade en kråka efter sig, men när jag började att dra den efter mig och snurra runt så fick han ett sånt otroligt intresse för fågeln och när han var som intensivast så gömde jag kråkan för att ta fram den igen och leka med den. Sanna sa att den här övningen kan jag ta med mig hem och köra i lagom dos och när han är som mest intresserad ta bort viltet.

Kenzo var jätte duktig under dessa dagar för det blir ju en hel del träning på egen hand också när de andra kör med Sanna och mycket passivitet som han är jätte duktig på, fast Sanna och Speja visade en övning framför oss med vilt så låg han helt cool på filten och bara tittade tyst och fin min duktiga lille man love you!!

Ja vi gjorde ju en massor med andra saker också som jag säkert glömt men det är inte lätt att försöka skriva ner 2 så otroligt intensiva och roliga dagar på bloggen dagarna efter..


Snygg Kenzo



Åsa med Knyst till vänster och Anna med Imo till höger

Kommentera här: