Appellkurs och Agility

Idag hade jag och Kenzo vår 3:e Appell/Tävlingslydnadskurs och Ellinor följde med för att köra Agility med Ozzy under tiden.

När vi kom dit ca 45 minuter innan min Appellkurs skulle börja så stod redan ett gäng med Agilityhinder ute som en liten bana, så Ellinor fortsatte och bygga på den och hade däcket, slalom och en del stålhinder sen hämtade hon även trähinderna i från skjulet. Efter ett tag så dök det upp 2 äldre damer med var sin liten hund och det visade sig att de skulle ha nybörjargrupp där. Men Ellinor hann ändå att träna lite med Ozzy och han skötte sig jätte bra idag fullt öz som vanligt när det gäller Agility.

Jag började min kurs med Kenzo och Ellinor tog en del foton...(som vanligt) Vi började med platsliggning och Kenzo klarade hela momentet idag, behövde inte påminna honom om att han skulle ligga kvar när jag kom tillbaka och han väntade med att sätta sig upp tills jag sa kommandot sitt!! duktiga Kenzo. Sen gjorde hon tandvisning på alla och det var ju inget problem det heller för det har ju Kenzo varit med om många gånger i samband med utsällningarna.

Vi körde sen linförighet som var så himla bra idag Kenzo hade superkontakt hela tiden och hade fina vändingar både åt höger och åt vänster. Sen körde vi inkallning och den har vi ju inga problem alls med han sitter kvar stadigt och kommer med världens fart på kommandot.

Sen var det läggande under gång som vi fick lite tips om hur vi skulle gå till väga och Kenzo och jag har ju börjat med det och han lägger sig hufsat snabbt men det får vi nöta mer på.
En annan kul grej som vi gjorde idag var att alla fick ställa upp sig på en rad och lämna hunden en liten bit, sen skulle en och en kalla in sin hund och det var verkligen kul att se. Kenzo den klippan låg ju kvar hela tiden och brydde sig inte om att de andra hundarna sprang till sina mattar inte tills jag kallade in honom tjoho vilken underbar kille jag har.

Apportbocken körde vi också både så man gör i lydnadklass 1 och i Appellen och även hinder körde vi, inför Appellen har vi inte börjat med att han ska hoppa över och sen sätta sig på andra sidan ännu så han fattade inte vad han skulle göra på andra sidan men med tiden kommer han att förstå även detta moment.

Vi övade på hundmöten också och fick gå fot samtidigt som vi stannade upp satte ner hunden och hälsade på den andra hundkompisen, både med hundarna långt ifrån varandra och nära, inga problem där heller full fokus på matte.

Vi avslutade med att vi la hundarna igen på en linje sen så gick instruktören framför och imellan hundarna som de gör i Eliten och Kenzo bara stirrade rätt fram på matte inte heller när instruktören sprang framför honom brydde han sig.

Kommentera här: