Årets sista blogg inlägg.....

Ja det blir det ju en dag som denna sista dagen på 2011!! Jag kommer inte göra någon summering av hur 2011 varit för min eller hundarnas del utan kommer att skiva om årets sista träning som vi hade idag.

Ozzy, Kenzo och jag åkte till Monica och Janne och tränade hos dem idag med alla 5 grabbarna, det var ju så härligt väder lagom kallt -5 och solen orkade till slut titta fram också mellan trädtopparna.

Vi började med att vi la ut ett större djupt sök till grabbarna 5 änder och en trut. Monica började med Poker sen fick Kenzo köra.
Jag började med att han fick gå jaktfot mellan 2 underlatdummy så fort han var fokuserad framåt på dummyn och gick fint fick han hämta in den samma. Sen körde jag UT bakåt också, då hjälpte Monica mig med att hon la ut en dummy bakom oss när jag och Kenzo var på väg åt andra hållet.
Jag satte ner Kenzo med ryggen mot dummyn blåste stoppsignal höjde handen och visade med handen UT, han var superduktig vände snabbt och hämtade in dummyn.

Sen gick vi över till söket han hade jätte fin fart ut och in, hämtade först en and som låg gömd i en större rishög i mitten av sökrutan, sen tog han en and i ett granparti till höger, fastnade inte i gamla legor han fick ju gå efter  Poker och Monica hade lagt ner viltet i skogen, han var jätte duktig.

Sen markerade han truten men valde att inte ta den i första gången, han var enl Janne framme vid den men tyckte inte att den var tillräckligt intressant. Eftersom han markerat den ville jag ha in den innan de andra så jag skickade ut honom igen mot truten stöttade honom när han var i närheten av truten, han drog ner den från rotvältan och kom in med den, inte ett perfekt grepp (huvud/hals grepp) men jag är jätte nöjd med tanke på att inte ville ta den först och att han inte kört vitfågel allt för många gånger. Han fick en chans till att ta ett nytt fint grepp när han lämnat av den vid mina fötter och då fick jag den in handen också och med ett fint grepp över ryggen.

Sen fortsatten han och mitt mål idag var att få ut Kenzo på djupet och plocka in någon utav de änderna som vi lagt långt ut. Skickade ut Kenzo igen och han for iväg i skogen, sprang lite runt där han varit tididigare men tog sen fart och sprang rakt ut mot de änderna som låg lågt ut, och efter ett litet tag kommer han in med ett jätte fint grepp över ryggen på anden och levererar i handen på matte...wow sikken duktig kille jag har..

Idag fick Kenzo träffa på en ny fågel FASAN!!! det var verkligen spännande att se hur han skulle reagera. Han fick Fasanen som en markering som Janne kastade, innan markeringen fick han lukta på Fasanen, vad är det här??? undrade Kenzo...
Kenzo sprang nyfiket ut till fågeln men var lite tveksam att ta upp den, så Janne "snuvade" honom på fågeln och jag kallade in, sen fick han ett till kast och denna gång så grep han fåglen och kom in med den, det var roligt och skönt att se. Ingen avlämning i handen men det tycker inte jag spelar någon roll idag är ju nöjd att han tog den överhuvudtaget.

Sen körde Monica med Charley och efter det var det Ozzy´s tur som var väldigt het !! så jag började som med Kenzo han fick gå jaktfot mellan dummy och köra UT med hjälp av Monica. Jag gick några xtra svängar med Ozzy svängde från och emot dummysarna ett antal gånger, vilken jätte fin jaktfot han hade idag Ozzy och jag är jätte nöjd, han behöll samma fokus på jaktfoten ner till söket, Ozzy hade ju naturligtvis full fokus på söket också under tiden som vi gick jaktfot slängde han ett antal blickar in mot skogen där söket låg... han är ju för rolig.

Ozzy fick också prova på Fasan för första gången idag! vi gjode samma upplägg en markering, Ozzy for iväg i världens fart mot fågeln och precis när han skulle gripa så tänkte han säkert Va fan är det här? för han tog inte in den på första försöket, kallade in och han fick ett nytt försök och då var det inga problem den kom hela vägen in och lämnades av i handen.

Sökte gick som tåget... och inte var han det minsta trött. Han skulle lätt han kunnat fortsätta med trippelt så många vilt idag. Ozzy fick en hel del utmaningar i söket då fåglarna denna gång var xtra svårt gömda upphängda i stora rotvältor och dyl... inga problem alls in kom de alla 6 vilten och alla i hand.

Efteråt tog vi en promenad med alla 5 killarna i det fina vädret och de sprang runt i skogen, det är så fantastiskt kul att se 5 hanar i olika åldrar som kan springa runt sådär och inte gruffa med varandra, jo lite gruff var det ju men de måste ju göra upp vem som bestämmer och så.

Nu vill jag önska alla mina vänner GOTT NYTT ÅR !!!!


Kommentarer:

1 Monica & Izor & Poker & Charley:

Ja, de var jätteduktiga dina killar! ;) Jag var också supernöjd med en av mina....och jättenöjd med de andra två! ;)



God fortsättning på det nya året! Och hoppas vi kan få till fler träningstillfällen. Kram!

Kommentera här: