Vilträning

Idag hade jag tinat lite vilt för att köra med killarna. Det var trut, duva, kråka, skata, nötskrika.
Jag började med att lägga ut Truten, skatan och kråkan på ett sök som ett målområde.
Sen gick jag till ett nytt målområde och gömde duvan, och sen så fortsatte jag till ett 3:e målområde där jag la ut nötskrikan.



(Gullungar!!!)

Under tiden så satt killarna och tittade på och fokuserade på de olika områderna. Ozzy fick börja och under tiden satt Kenzo passiv och var jätte duktig. Ozzy och jag gick lite fotgående först fram och tillbaka på den stig som delade de 3 olika målområderna åt. Efter det fick han gå på söket med de 3 fåglarna, först in kom tuten som jag hängt upp i ett träd, duktig kille efter det så kom kråkan in och till sist skatan som jag gömt i en grop i skogen.

Efter det så gick Ozzy och jag jaktfot igen på samma stig för att ta oss till målområde 2 där duvan var. Skickade ut Ozz på den som kom in snabbt och fint avlämnat i handen!!. Sen blev det jaktfot igen och sen fick han gå och hämta in Nötskrikan som även den kom in med avläming i handen.

Kenzo som suttit passiv under hela tiden och varit hur duktig som helst fick samma upplägg. Han hämtade också truten först, klockrent grepp och kanon avlämningar i handen, duktiga kille, efter det så tog han in både skatan och kråkan utan problem.
Följt av jaktfot och så till målområde 2 och till duvan, för att avlsuta med ett fint sök av nötskrikan och avlämningar. Ozzy satt under tiden som Kenzo jobbade passiv och han var hur duktig som helst.

Jag tog sen ut killarna på ängen där vi körde linjetag...idag blev linjetaget 200 M för båda. Ozzy fick börja även här eftersom han var lugn och samlad, det var ju Kenzo också men Ozzy brukar ju vara den som är lite mer på G!!! Ni som känner honom vet vad jag menar!!!.

Han gjorde jätte fina linjetag och jag är så nöjd så med honom, Kenzo fick linjetag med stoppsignal som han klarade galant, vilka duktiga killar jag har och jag är såååå nöjd med dagens träning.

Efter det så körde jag höger/vänster samt UT dirigeringar med båda två, tog Skatan och Duvan och slängde ut den en till höger och den andra till vänster, satte upp hunden i mitten blåste stopp och sen dirigerade jag ut dem till höger eller vänster utifrån vilken fågel som drog mest så valde jag att dirigera till den andra så klart.
De var så duktiga båda två och jag bara kände en så otroligt häftig känsla i hela kroppen att de var så lyhörda idag och att dirigeringen blev så otroligt bra...

När de fått ett pass med höger och vänster så tog jag duvan och slängde bakåt och vi körde ett par UT också bakåt. Sen fick det springa av sig på ängen och busa med varandra och de hade så kul. Nu har jag två nöjda rödtottar om ligger och sover här hemma kan säga att jag är en supernöjd matte efter dagens träning.



Mina Ursnygga Rödtottar

Kommentera här: