Träning med Aktivitetsgruppen

Idag åkte jag och Kenzo iväg till Stockholm södra Aktivitetsgrupp för att träna, idag var vi 13 tollare med Mattar och Hussar och vändret var ju kanon. Ozzy fick stanna hemma eftersom han har fått ett sår på låret och går med tratt stackarn!!!!

Temat för idag var olika stationer med Sök, linjetag, närsök, dirigeringar mm
Kenzo och jag började med att köra sök, på söket låg det ute 4 dummys och han fick köra varannan dummy tillsammans med Marita och Leon, och han skötte sig hur bra som helst...

Sen la vi ut alla 4 dummysar igen och så fick det hämta igen. Efter det körde vi en övning med stoppsignal.
Marita stogd ganska långt ut på ängen precis innan det blir gräs och slängde en dummy, jag skickade ut Kenzo och efter ett antal meter blåste jag stoppsignal, Kenzo gjorde tvärnit på signalen och så fick han hämta dummyn som belöning, vilken klippa!! han är så duktig.

Sen gick vi vidare till en dirigeringsruta som gick ut på att man hade en snitzel rakt ut ca 500 m, där skulle man blåsa stoppsignal och få hunden att stanna alt sitta och sen dirigera till höger eller vänster. Då jag och Kenzo inte tränat detta tänkte jag att jag provar får vi se hur det går, kan ju alltid göra det lättare för hunden om det inte går direkt.

Jag satte upp Kenzo och skickadet ut honom mot snitzeln blåste stopp och Kenzo tvärnitade tjoho 500 m in i skogen, vi har ju inte kört i sån terräng tidigare och plockat ut dirigeringen ut till skogen, så nöjd jag blevn hur nöjd som helst.... sen skulle jag dirigera honom till höger som är mitt "så" kommando... dit har vi ju inte kommit ännu i träningen men Kenzo han hade full fokus på min hand och sprang åt höger wow va häftig känsla det var... och mycket riktigt så hittade han dummyn också...
Jag är sååå nöjd med lilleman idag att han fick ihop alla bitar även om vi inte tränat så mkt på just dirigeringar.

Sen fick Kenzo ett närsök som han klarade galant, efter det tog vi en fika och pratade med de andra för att sen åka hem, för imorgon är en stor dag vi ska göra MH jag och Kenzo och det ska bli så kul att se hur lilleman kommer att agera på alla moment imorgon.

Här kommer lite bilder


Snygg Kenzo!!!


Tollarbos León Lira Banjo... (Ozzy´s halvbror)



Gismo (Agrosofens Snötopp)

Kommentera här: