Jaktträning, B-prov

Ja helgen som var har det varit mycket hund som vanligt :) Började med att på lördag morgon åka iväg tidigt för att titta på B-provet i Bro, mest för att jag skulle få mer inblick på hur ett B-prov går till och hur olika det är mot våra egna Tollingjaktprov. Det var jätte intressant och en del bekanta ansikten träffade jag under dagen som var där och tävla. Ser framemot att tävla få prova att köra ett B-prov med mina killar men inte på väldigt, väldigt länge....

Efter provet hade jag bestämt med Monica och Katrin att vi skulle träna tillsammans, så vi åkte först till Bålsta centrum för att äta lunch och uträtta en del ärenden, efter det så begav vi oss till skogen och planerade vår träning för eftermiddagen.

Vi körde jaktträning och började med 2 markeringar med and följt av ett dolt linjetag, efter det så fick de gå på ett sök med divers vilt: Kanin, Änder, duva, fasan.

Monica och Charley började, sen var det min och Kenzos tur. 
Kenzo skötte sig jättebra, vi började med att gå jaktfot mot markeringarna och Kenzo gick fint vid min sida, stadig i kastet, fick lite "ljud" vid själva kastet, fixade båda markeringarna fint, då vi inte kört så mycket linjetag så fick Katrin gå ut och lyfta upp anden som låg på linjetaget så han fick en synlig retning, han fixade linjetaget kanske inte helt rakt men nästan, men jag vet ju att jag behöver träna mer på just linjetag med honom.

Efter det var det dags för söket, Kenzo hade bra fart in och ut jobbade bra och djupt/brett i hela sökrutan, han plockade in kaninen, med "lite" uppmuntran av mig, duvan och 5 änder, sen tyckte jag att det räckte för honom det var ju trots allt ett svårt sök som var mycket djupt och klurigt så jag är jättenöjd med honom idag.

Sen var det Katrin som körde med Gripa, följt av Monica med Poker och sen var det Ozzy´s tur.
Han fick makreringarna utan någon retning (känns som det inte behövs för honom)
Fixade båda markeringarna klockrent snabbt ut och in med fina grepp :) Linjetaget var jag också jätte nöjd med han gjorde ett utav de bästa linjetag han gjort någonsin duktig kille :) han hade jättefin jaktfot idag och flackade bara iväg 1 gång under hela jaktfoten duktig kille :)

Söket då gick också väldigt bra, fick mana på honom att ta kaninen bara, men å andra sidan har vi inte kört så mycket kanin så jag förstår att han kanske tycker att det är lite skumt... men han tog den i alla fall dock så tyckte han att det räckte med att lägga den en bit ifrån mig, så jag fick mana på honom att ta upp den igen för att lägga den i min hand, vilket han också gjorde. Har också märkt att han på sista tiden är lite omständig när det gäller att "packa" viltet eller få det perfekta greppet, något som jag får ta med mig och rådfråga hur jag ska träna vidare på det.

Ozzy fick också hämta in nästa alla vilten 6 änder, kaninen då förstås och så duvan. Tyckte att det räckte för honom också då jag märkte att han mattades efter näst sista anden, så då fick han bara gå ut en gång till för att hämta en and till. 

Efter en fullspäckad och lyckad dag var det dags att åka hem för att umgås med familjen på lördagkvällen, men jag kan säga att jag var väldigt trött den kvällen.

Kommentera här: