Kennelträff Aktivivas

I helgen har jag och Kenzo varit hos Sanna i Gillingboda på Kennelträff :)
Vi åkte redan på torsdagkvällen det är så skönt att vara på plats redan dagen innan, sen satt jag hos Sanna på torsdagkvällen vi pratade om allt möjligt men mest hund. Det var supertrevligt :)

(från Vänster Knyst, Sniffa, Speja, Kenzo och Imo)

Åsa och Knyst dök upp mitt i natten, ja hon har ju långt att åka enda från Skåne. Hon dök upp vid 01:40 tiden på och inte kunde man sova då inte, nej vi satt och prata ett tag tills jag och Åsa insåg att klockan var mycket så det var bara att gå och brottas med kudden.

Samling 09.00 fredag morgon med kaffe. Kanon väder, väldigt varmt. Vi började med att köra klockan. 3, 6, 9 och 12 med dummy. Körde även en del UT-kommando med handtecken och med ordet UT.


Vi körde även målområde mot skålar ca 6 stycken. Här var det målområden som de kört mot tidigare. Man fick välja varifrån man ville skicka sin hund. Vissa skickpunkter kunde man stå kvar på samma ställe och bara vrida på hunden för att den skulle få syn på "rätt" skål.
Det gick hyfsat för Kenzo första gången och bättre andra gången då jag stod kvar på samma ställe och vred mig om och skickade honom på 3 målområden från samma punkt.



Lunch och efter det så körde vi stoppsignal. Då ställde man ut en skål med godis, skickade hunden till skålen blåste stopp, här skulle man se till att hunden satt kvar, belöna vid hunden/skålen, lägga i nytt godis och göra om samma sak igen. När hunden kunde och det känndes bra med skål 1 ställde jag ut en skål till bakom med några meter imellan. Gick ut och lotsades att jag la i skål nr 2, gick till skål nr 1 och gjorde det tydligt för hunden att jag lagt i nr 1. Skickade ut Kenzo som stannade vid nr 1, gick ut belöna och fyllde på båda skålarna.

Här ska man fylla på den närmsta skålen sist. Gjorde samma sak igen skickade Kenzo, blåste stopp vid skålen och när han stog där så skickade jag honom på skål nr 2 med ett ut, blåste stopp och han stannade vid skål nr 2, fick en boll kastad över sig som belöning för att han stannade vid skål nr 2.
Nästa gång ställde jag ut 3 skålar: belöning i alla 3 godis i skål nr 1 och 2 och en boll i skål nr 3.
Kenzo var jätteduktig och stannade vid alla 3 skålarna och blev sååå glad när han upptäckte bollen i skål nr 3.

Efter det så körde vi närsök 2x2 meters område. Hunden sitter med ryggen mot närsöksområdet sen går man ut och gömmer en boll i närsöksrutan. Går en bit från hunden ca 50 meter och blåser sin närsöksignal.
Det gick jättebra och Kenzo var så duktig! :)

Efter en mycket lyckad dag så åkte vi till Brukshundklubben och hejade på Sanna och Speja som tävlade i LKL 2. De slutade på en 2:a plats. GRATTIS! :)


Lördagen var det inte så bra väder men det var ju bara att klä på sig regnkläder och hatt!
Vi började på samma sätt som fredagen med dirigeringar (klockan) men byggde på lite svårigheter, jag började med matskålar men bytte sen till dummy

Även närsöksrutan byggde vi på med svårigheter, på lördagen så skickade vi hunden från vänster och höger och fick lära oss att använda armarna på ett nytt sätt, eftersom hunden satt på höger eller vänster sida om närsöket.



Dirigeringarna fick också lite svårigheter. Jag började med att gå ut och lägga ut dirigeringen rakt fram och på tillbaka vägen så slängde jag en markering åt vänster och en åt höger, sen skulle man få hunden att ta dirigeringen rakt fram först och sen se om hunden kom ihåg markeringarna. Kenzo låste fast sig vid den vänstra markeringen och jag har aldrig sett honom låsa sig så men jag är glad att det hände hos Sanna och inte hemma för vi klurade ut hur vi skulle få honom att lyckas. Han fick gå på dirigeringen men på väldigt nära håll och ta den. Sen fick han vila lääänge... När vi väl provade igen efter vilan så gick det bättre, han låste inte fast sig och fixade både dirigeringen rakt fram och båda markeringarna, han var så duktig tjoho :)


Lördagen avslutades med en trevlig grillmiddag och mycket god mat som vanligt.
Söndagen vaknade vi av att regnet öste ner, suck... På med regnkläderna som lyckligtvis hade torkat under natten.
Vi började med att köra vid dirigeringsstället som vi haft under hela helgen och idag la vi till skott.
Jag gick ut la ut dirigeringsdummyn rakt ut, sköt ett skott rakt ner i backen vid dummyn och gick tillbaka. Halva vägen så kastade jag markeringar höger och vänster, sen tillbaka till Kenzo.
Han var så duktig gick rakt ut till dirigeringen tog den, och sen mindes han båda markeringarna. Duktig kille! Han fick avsluta med en till dirigering rakt ut eftersom det låg en xtra dummy där, vilket han gjorde galant. Skönt att sluta med en så klockren och superbra övning som han lyckades med! :)


Under tiden som alla skulle göra den övningen så passade vi andra på att köra vilt. Kenzo fick en trut som han något tveksamt plockade upp.
Regnet fortsatte och det kändes som man var blöt enda in på skelettet hua...
Vi körde vilt och jag provade med att köra kricka, kråka och trut. Jag märkte att Kenzo var trött och han hade inte alls samma GO som han brukar ha... :/

Efter denna helg så har vi nu fått lite råd/tips om hur vi ska jobba vidare med just viltfågel.
Nr 1 är ju att försöka få det i frysen!!!! ;) Sen ska vi tränatränaträna med de råd vi har fått av Sanna!

Kommentera här: