Jaktträning en söndagförmiddag

Igår var det dags för jaktträning tillsammans med Mats med Älvis och Kristina med Spurta. Ellinor var med och fotade hundarna idag. Tack för kanonfina bilder, som det alltid blir när du är med :) Susanne var också med med lilla Mixer (Älvis son)
 
Jag började med Kenzo. Vi körde tolling ett par gånger som flöt på bra. Sedan ställde jag mig på högra sidan utav nätet, det kom ett skott och sen en markering med and på andra sidan vattnet. Vilken terräng det var!! Kenzo hamnade under vattenytan två gånger eftersom det var så mycket dy just där han hoppade i, och de landkuddarna som var i vattnet gick inte att stå på heller! Stackars liten!!! Han kämpade och kämpade men till slut så fick jag ut honom. Han valde dock att springa landvägen tillbaka med anden, men eftersom han kämpat så för att överhuvudtaget komma ut så fick han göra det ;)
 
 
Sen skulle jag skicka honom till samma ställe igen, eftersom Mats lagt ut en korp på samma ställe. Kenzo hade jätteproblem med nästa markering, precis som innan. Han ville verkligen, men han visste inte HUR! Han fick en låsning men med lite hjälp av en kotte som plumsade i vattnet, så fick jag ut honom i vattnet och över till andra sidan. Han hämtade in korpen under lite hejjarop från matte, den här gången så fick han dock simma tillbaka, vilket han också gjorde. Duktiga kille!
 
Efter det fick vi gå en lång transportsträcka till söket, där det låg fem änder, som var lite klurigt gömda. Alla kom in med hyfsade avlämningar. Vi avslutade med ett linjetag mot en fasan. Kenzo gjorde ett hyfsat linjetag fösta gången, men jag var inte helt nöjd så jag fick kalla in och skicka om honom igen. Andra gången var ett klockrent linjetag, duktig kille!!!
 
Ozzys var jätteduktig på dagens träning och jag är såå nöjd! 
Vi började med att tolla och jag ville att Kristina skulle stå som störning (fig.) nära tollingnätet då Ozzy kan vara lite fixerad vid fig. Ozzy var taggad och mycket riktigt så for han ut till Kristina och jag fick möjlighet till att korrigera honom, precis som jag hade hoppats att jag skulle kunnat göra. Perfekt!!!
Efter det så gjorde han jättebra tolling. Även han fick en markering på vatten, men den här gången gick jag förbi den jobbiga terrängen i vattnet, där Kenzo fastnade. Så det blev lite extra jaktfot med en stark dragning mot markeringen. När jag väl skickade honom så hoppade han i vattnet med världens fart, upp på andra sidan och apporterade in anden, simmade tillbaka och lämnade av på marken...ajaj gör om och gör rätt! Jag kastade iväg den igen och han fick hämta den och leverera i handen. BRA!
 
 
Söket sa bara swizz, swizz så var alla änderna inne.
Linjetaget gick hyfsat. Han vek av lite till höger så jag kallade in och skickade på nytt, ett fint och rakt linjetag blev det, å fasanen då? Jo den tog han jättebra och utan problem! Duktiga kille!
 
Flera bilder finns här
 

Kommentarer:

1 Erica:

Låter som härlig träning som gav härliga bilder =)

Kommentera här: