Jaktträning

Vilket underbart väder det är idag, blå himmel, sol och lagom kallt. Perfekt dag för hundträning! :)
 
Idag träffade jag Kristina med Spurta och Jenny med Unni för att köra ett jaktträningspass. Vi körde dubbelmarkeringar på isen, dolt linjetag och avslutade med ett sök.
 
Kenzo fick börja idag. Fin jaktfot och bra fokus på det, sen fick han dubbelmarkeringar på and ute på isen. Den första anden hamnade i snön och den andra i skogen. Han satt stadigt och tittade på när båda änderna kastades, sprang ut på mitt kommando men började nosa i snön på vägen ut. Jag kallade in och skickade ut igen och då sprang han mot den sist kastade men vänder helt plötsligt om och springer mot den först kastade istället. Väl framme hos anden så var han inte så villig att plocka upp den (??) vad hände? Fick bli "lite" arg på honom och förklarade att du får snällt plocka upp den där, vilket han också gjorde men inte så bra avlämning...så då blev det "gör om och gör rätt". Nytt upptag och avlämning i hand = belöning!
 
Efter det så gick vi till linjetaget som idag var en kråka. Kan tilläggas att det fanns otroligt mycket spår och dofter i hela träningsområdet, vilket är bra, sånt behöver man också träna på. Kenzo sprang ut och hade bra fokus på min hand och dit jag pekade, men han drogs ganska mycket åt det hållet där vi gått ut och lagt b.la. söket som låg bakom linjetaget. Jag fick kalla in honom och gå några steg närmre kråkan för att sedan skicka honom igen, och den här gången så blev det bättre. Jag hjälpte till med närsöksignalen när han var i närheten av kråkan...och den kom in. Duktig pojke!
 
Sen var det söket kvar. Sju änder låg ute på söket som var relativt svårt, då änderna var gömda i hålor och upphängda på grenar och så vidare...Kenzo fick in fyra vilt på söket eftersom det var mycket tungt att springa i snön. Fina upptag och avlämningar i hand. Tjoho så bra att vi har fått till det även på "riktigt" vilt!! :)
 
Kenzo från söket.
 
Sedan körde Kristina med Spurta och Jenny med Unni sen var det Ozzys tur.
Han var väldigt lugn och tyst när jag tog ut honom ur bilen. Vi gick upp och satte oss på en bänk i närheten av träningsplatsen, han var fortfarande lugn och la sig ner i snön. Sen fick han syn på Jenny och Unni som var på väg tillbaka till bilarna och förstod att nu händer det något roligt...Jag började gå jaktfot med honom ner mot dubbelmakeringarna, han var lite ofokuserad så jag vände om och väntade in honom till han var åter vid min sida, sen fortsatte vi framåt.
 
Ozzy var superduktig på båda markeringarna och hade inga problem att plocka in dem. När han var på väg tillbaka med nummer ett så fick han ett skott i riktning mot linjetaget men det var inga problem utan han fortsatte att jobba. Han lämnade av båda markeringarna i hand.
 
Vi gick till linjetaget, fin fokus och med låsande blick. Skickade ut honom mot linjetaget som blev väldigt bra idag, är så nöjd med hans linjetag! Jag hjälpte honom med närsökssignal när han var i närheten av kråkan...
 
Ozzy med en and från söket. Haha blundar när han lämnar av :)
 
Avslutade med söket som gick som tåget, fina upptag men lite slarviga avlämingar som han fick göra om.
 

Kommentera här: