Markeringar, Närsök, stoppsignaler

Jag ock Ozzy har varit iväg och tränat tillsammans med ett gäng Tollarboare. Vi var 9 st och delades upp i 2 grupper och var figuranter till varandra.

 

Jag började med att vara figurant till den första gruppen och stod vi markeringsrutan. Efter en fika och lite feedback hur de olika stationerna hade gått så var det min och Ozzy´s tur att köra.

Jag började med den stationen där det låg 2 små dummysar gömda åt vänster och åt höger.Här skulle hunde hålla sig kvar i ett litet sökområde. För att göra hunden uppmärksammad på platsen så slängde figuranten en lite snöboll, där dummyn låg.  Ozzy gjorde ett bra jobb på den första dummyn och höll sig relativt bra i området, sökte bra. Nr 2 var lite svårare då denna dummy var mkt mindre och gömd väl. Här är täkt att man ska göra denna övning i högt gräs sen till sommaren och så vidarutveckala den, en övning vi också plockar med oss i träningen.

 

Efter det gick vi till linjetags stationen. Här skulle man skicka ut hunden på ett linjetag och när man tyckte att det passade kastade figuranten (som var gömd) en dummy i samma riktning som hunde var på väg mot. Första skicket tyckte jag att jag hade bra fokus på vart Ozzy var på väg, men han hade ju som sagt fokus på de andra fig och sprang på fint i linjen, men efter ett par meter vek han av så jag fick kalla in och börja om. En jättebra övning som vi absolut ska köra igen.

 

Station 3 var markeringar enkel alt dubbelmakeringar över ett väldigt stort dike. Ozzy och jag gick jaktfot mot figuranten, fick en markering mot en gran, fortsatte att gå jaktfot fick ytterligare en markering i samma linje som den första. Vände helt om med Ozzy fortsatte att gå jaktfot och vände tillbaka, fortsatte att gå jaktfot ett tag till. Skickade sen Ozzy på båda markeringarna som han tog galant klockrent, även om den första markeringen inte blev så hög utan bara ”snuddade” granen. Vilken otroligt duktigt markör man har i den hunden.

 

Nästa station var även den en markeringsstation, och även här var det ett dike som hunden skulle hoppa över. Här kastade jag först en ströningsdummy åt vänster vände om och ställde upp honom mot figuranten. Ozzy fick en dubbelmarkering, tog först den vänstra (sist kastade) kom in och fick gå på den högra. När han kom in så fick han gå på min dummy som jag kastat ut först.  Jätte fina upptag och lugn och tyst hela tränigspasset.

 

Nästa station var stoppsignal. Här gick man och la en liten dummy i gräs och gjorde mkt vittring, skickade ut hunden och hjälpte till med närsöksignal.  Satte ner hunden igen gick ut och ”lossas” lägga ut dummyn, skickade hunden på ett närsök igen. Blåste stoppsignal ! och när hunden stannat upp fick man ett kast, som man sen kunde dirrigera åt vänster, också den en jätterolig övning.

 

Vi hade även ett litet närsöksområde med 6 dummysar, som jag avslutade dagens träning med. Körde i olika riktningar. Skicka från vänster alt höger och altinerade med att skicka på ut

 

 

Kommentera här: