Ja vad är väl en bal på slottet........

I helgen efter mycket fram och tillbaka hur jag skulle göra starta eller inte starta, det var den stora frågan!!!
Så anmälde jag mig och Kenzo till EKL i Mönsterås. Vi åkte ner till Oskarshamn på lördag morgon jag och Ellinor vi hade bokat stuga på en Camping där. Lastade av våra saker i stugan och sen vidare till Mönsterås för att kolla in ÖKL och träffa alla trevliga tollarvänner :)
 
Efter en lång lördag åkte vi hem till Campingen jag och Ellinor, tog det lungt käkade lite mat och blev sen inbjudna till Håkan med Lizza och Theres med Chino och Lights stuga, Tack för en jätte trevlig och härlig uppladdningskväll dagen före start!!! med mycket hundsnack som vanligt haha!!!
 
Hur gick det då... ja jag och Kenzo startade sist av 7 startande! kände mig sådär lagom nervös, men inte som jag brukar. Kanske beror det på att jag inte har några krav på Kenzo eller mig själv heller för den delen,
vi har ju precis kommit upp i EKL och det tar nog ett tag innan man har insett det !
 
Känner att både jag och Kenzo behöver rutin i allt detta och att jag ska försöka lägga band på mina tävlingsnerver jag har!! kanske blir det bättre om jag startar och vi får mer rutin?
 
Jag hade bestämt från början att OM han inte går hela vägen och får för sig att inte lyssna (vilket inte är likt honom) så ska jag bryta! han ska inte få chansen att få utdelning på något som han gjort fel. Kanske var det också därför jag inte var så nervös utan hade allt klart innan start.
 
Så till själva provet som var ett super bra upplägg, tyckte verkligen att det var ett roligt upplägg för EKL.
Började som vanligt med andsmygning som var jätte fin, bra jaktfot, följt av tolling som också var jätte bra. Dubbelmarkeringar som var bra förrutom att han var lite lätt, inte så han knallade men han ryckte till lite! fick iväg honom på dubbelmarkeringen som han gjorde klockren!!
 
 
 
 
Sen var det en dirigering 91 m ut till en ö! här fanns det 2 öar en till vänster och en till höger som låg lite längre ut/bort från den vänstra och framför högra ön låg en sten och så lite bojar från båtar och lite andra störningar. Jag hade bestämt att jag skulle ta god tid att samla ihop honom inför varje nytt moment och så till dirigeringen så väntade jag ut honom en bra stund innan jag skickade ut honom.
Han hade när jag skickade honom full fokus på den högra ön och tuffade på men började efter bara några meter att vinkla av till vänster mot båten som fortfarande låg kvar, blåste stopp och fick honom att vända till höger, men då låste han fast sig på bojen som låg där ute som så många andra hundar gjort under dagen! Tyvärr efter ytterligare några meter ut så kom hans överslag i form av att han börjar fånga vatten bubblor på vattenytan. Kallade in så fick han ett skott till linjetaget som låg längst strandkanten och upp för en liten kulle ca 30- 40 meter från mig (gås) jätte fint linjtetag men idag ville inte Kenzo ta gås alls!! ja så kan det vara... valde därför att bryta honom eftersom han inte gjort det jag bad honom om. Gunnar Pettersson som var domaren för dagen tyckte att jag gjorde ett bra beslut.
 
En väldigt lång resa hem började sen på em och vi hade regn hela vägen upp från Oskarshamn fick köra vindrutetorkarna på fullt, helt sjukt jobbigt att köra. Men jag är nöjd med vårt jobb tillsammans jag och Prins Kenzo. Nu är det bara att fortsätta att träna vidare och ta med mig det som var bra från provet och den fina feedbacken vi fick från både domare och alla trevliga vänner som fanns runt omkring oss dessa två dagar.
 

Kommentera här: