Insperationshelg i Arboga....

En lördag i Maj åkte jag iväg med Lazer till Herrfallet i Arboga till Tollarbos/Agrosofens årliga Insperationshelg, så roligt att träffa så många härliga tollarvänner som man inte har sett på ett bra tag. Tack Louise, Annika och Helené för att Ni fixar denna härliga helg åt oss.

Fantastisk utsikt från stranden vid Herrfallet.

Min fina Prins.

Jag och Lazer var anmäda till en jaktkurs med Jens Palmqvist www.lineupgundogs.se.

Jens med 2 utav deltagarna.

En väldigt rolig och lärorik dag blev det och Lazer han fortsatte att imponera på mig, vilken fantastisk bra hund han är min lille Prins....har nog inte fattat det riktigt ännu.

Vi gick igenom så mkt den dagen så det skulle bli ett väldigt långt inlägg att läsa om jag bloggade om allt vi gjorde den dagen, och ni skulle tröttna på att läsa allt!!! så jag väljer att skriva om några övningar istället...

Jens började med att berätta hur han lär ut valpen (Grunderna) med visselpipan, stoppsignal och hur han lär in jaktfot för att få ett bra jaktfot, väldigt intressant och mkt som jag kommer tänka på och komma i håg.

Vi körde linjetag/dirigerings övningar och Jens pratade återigen om hur viktiga grunderna är när man lär in detta med sin unga hund. 

Nästa övning var att vi skulle köra UT med våra hundar utan att använda hjälpmedel som handen/armen, för att se hur många hundar som kan order UT, och att man ska befästa ordet innan man tar till hjälpmedel. Vi gick också igenom hur man får hunden att vända runt i ett ut om den ska vända sig till höger resp vänster ska ju hunden vända runt åt rätt håll, rätt intressant och se hur Lazer vänder. Han vände rätt åt ena hållet men inte åt det andra så den läxan tar vi med oss och nöter på kul...

Hela tiden så utvecklade vi övningarna så det blev svårare och svårare för både hund och matte haha.. Vi gick 2 och 2 hela dagen och medans den ena hunden fick en markering fick den andra gå på ett linjetag, det var roligt att jobba i par och Lazer skötte sig så bra, hade inga problem alls att vänta på sin tur eller se den andra hunden jobba tyst satt han där och bara tittade gulle.

Just den övningen som vi gjorde med UT byggde vi på så vi fick tillslut in stoppsignal, höger ut, vänster ut i samma övning, jätte kul och intressant hur man kan bygga på en övning till att bli hur stor som helst igentligen.

En ska som hände och som gjorde mig extra stolt över hur sansad och duktig Lazer är var att samtidigt som vi var på Herrfallet så var det också ett stort gäng med skolungar där på klassresa, som så klart blev jätte nyfikna på vad vi höll på med längst strandkanten/vattnet med våra hundar.

 (Alla nyfikna barnen, Lazer står bakom trädet)

När jag och Lazer skulle köra så var det ett helt gäng som stod runt oss och hängde och tittade på, samtidigt som ett annat gäng av branen gått ner till vattnet och kasta sten/macka i vattnet och det lät kan jag säga PLOPP!!!! PLASK....mycket högljutt, det lät rejält men Lazer han bara ok matte lite extra störning bara jag bryr mig inte om att barnen nästan springer på mig när jag är ute för jag jobbar faktiskt för min matte!!!  Vilken härlig attityd han har plutten.

Vi körde även vatten, då körde vi 3 och 3 och jag och Lazer var i sista gruppen. Det blev en hel del ljud från en del hundar i gruppen men inte Lazer han höll sig lugn och även om det blev både startpip och mkt plask när de 3 första hundarna körde så var han med mig satt och tittade tyst och fin, han fick ju så klart en tennisboll/dummy bakåt så han fick  jobba i mellan åt för att det inte skulle bli för jobbigt för honom. Jag är så nöjd med honom även på vatten jobbet att jag paketerade honom så bra, han var super duktig och bara tittade på när de andra hundarna plaskade och jobbade på i vattnet.

 

Kommentera här: