Oj så länge sedan.........

Ja nu var det verkligen länge sedan jag skrev något här, så det kanske är dags för lite uppdateringar  här haha. Men det har liksom inte hunnits med och så har inte lusten infunnit sig hos mig att blogga speciellt mkt helt enkelt, men nu ska jag skriva lite.

Sommar och semester har hunnit blivit både höst och vinter med Jul/nyår och ett nytt år har börjat tagit sin fart välkommen 2018, ja nu är det i och för sig redan Maj men jaja.

 
 Häftiga dimmiga kvällar i Ockelbo, utsikt från stugan.
 
Mina  

Det har hänt massor sedan jag skrev sist. Jag åkte i juli iväg till Ockelbo tillsammans med Lovisa,  så mysigt att åka iväg med henne själv  bo borta ett par nätter och umgås bara hon och jag en riktigt mamma/dotter helg, med mycket mys, god mat och tjejsnack och jaktprov så klart.

Provgenomgång med domaren Marie Kinder 

Jag startade Kenzo i EKL på lördagen och tyvärr så var inte provet på vår sida denna gång så kan det gå.. Annars ett mkt roligt prov med många klurigheter och fina provmarker som alltid.. Kenzo skötte sig bra gjorde en fin ansmygning, bra passivitet fast i skott och kast på dubbelmakeringarna, tyvärr så missade han markeringarna och tittade på skytten när skotten gick av??… jag vet inte om det var doften av störningskastet som avslutade hela provet eller vad det var men när jag skickade Kenzo på markeringarna så vek han av och simmade mot de område där anden skulle hamna i vassen sen, simmade på bra och långt ut men tyvärr så bedömde domaren att han gått ur hand så det var bara att avbryta prövningen.

 Kenzo på väg tillbaka

Förra sommaren startade jag Lazer i ÖKL för första gången och jag måste säga att jag är mkt nöjd med honom även om det inte höll för att gå till pris denna gång men oj vad han är duktig, och det som inte gick vägen var ju det jag redan visste innan provet, men ville ändå stämma av helheten med att köra ett helt prov tillsammans med honom.

Tolling med Lazer
 Lazer passivitet.
 
Han gjorde en bra andsmygning, tollade kanske inte sitt allra bästa just den dagen, men han hade full koll på både domaren och kastarna, vilket i sig var en utmaning för honom och mig. MEN wow vilken utvecklig han har gjort, och det var lite xtra bra att alla Funktionärer och domaren var killar/män  i rutan också. Han var så duktig!!
 Lazer ute på markeringen

Det föll sedan en klurig dubbelmakering där 1 föll rakt framför tollingnätet och den andra hamnade bakom en ö, så hunden fick ljudmarkera den. Han var duktig och satt fast i både skott och kast och gick ut på mitt kommando, han hade lite bestlutsångest om vilken markering han skulle ta först så det blev lite vimsigt för honom, då han valde att ta den sist kastade och jag fick sen dirigera ut honom till den först kastade som han efter en liten stunds simmande kom direkt på.

När han var på väg in med markering nr 2 så kom ett skott till dirigeringen som låg tvärs över sjön och där låg det en gås. Lazer var så duktig och simmade på bra rakt ut mot gåsen men när han var bara en liten liten bit ifrån så vek han av, attans också.  Eftersom han inte är tränad och inte kan stoppsignal på vatten så fick jag ta in honom igen och skicka ut honom igen, tyvärr så fick jag honom inte ända ut men han var mkt mkt nära så det hade varit härlig och skönt om han hade lyckats. 

Lazer med and från söket.

Nästa moment var sök där jobbade han på mkt fint och sökte både brett och djupt. Provet avslutades med en enkelmarkering på land som han också fixade glant.

Jag är sååå nöjd med honom och nu har jag stämt av vad han klarar av och att han klarar av att köra ett helt prov rent mentalt och fysisk, de bästa var att han fick väldigt fin kritik av domaren.

Självklart tog vi en vända i älgparken också, häftiga djur det där.

 

Nästa härliga händelse är ju Tollarspecialen 2017, som alltid infaller helgen efter Ockelbo, så hem packa om bilen för att nästa dag dra vidare till årets höjdpunkt Tollarspecialen som i år hölls i Halland. Åter igen så fick jag med mig hela familjen så härligt att alla mina familjemedlemmar kan/vill följa med mig, och få vara med mig och hundarna och kan glädjas av våra framgångar tillsammans.

Vi gjorde så mkt roligt den veckan i Halland, bodde på en super fin Camping och hade de så himla mysigt. Var på Tyllösand och badade/solade, åt glass på glasscafé, gjorde massor med utflykter och tittade på alla sevärdigheter, shoppade på Ullared!! Ja det var ju bara 1 timme från campingen så när det var lite sämre väder 1 dag passade vi på att åka dit och shoppa…Det var en upplevelse och vi hittade både det ena och andra, några bra fynd blev det faktiskt för alla.

På Specialen i Halland startade jag bara Kenzo i EKL, men tyvärr så var det inte vårt prov i år, men vad gör det när han gjorde mig så fruktansvärd stolt förra året, min gullige Prins Kenzo.

I höstas blev det endast 1 start i EKL i Ånnaboda med Kenzo, där vi fick med oss ett 3:e pris hem. Kenzo gjorde en hel del bra saker under provet som tex tog gåsen i söket vilket var ett mycket stort och tungt sök som han klarade galant. Fixade dubbelmarkeringarna men tyvärr inte en klockren dirigering, eftersom han gått upp på land en bra bit ifrån själva platsen så det blev mkt dirigering på land i stället för i vattnet, ja så kan det gå... nu tar vi nya tag och blickar fram mot detta år och ser vad vi får vara med om i år.

Kommentera här: