Viltträning med brorsan Poker

Idag hade jag bestämt med Moncia & Poker att vi skulle träffas vid Orhem 10:30.
Jag tog med mig Ozzy, Kenzo fick stanna hemma hos husse.

Vi började träningen med att jag la ut en sökruta med 6 vilt, 3 duvor, 2 nötskrikor och 1 kråka. Vi hade även med oss skator som vi använde som störning och la vid stigen där vi skulle gå jaktfot mot sökrutan.

Ozzy fick börja, då han var lite het fick han börja med att köra lite dummie markeringar åt andra hållet, från söket.
Vilket han gjorde jätte bra och blev lite lugnare, vi började med att gå jaktfot mot sökrutan och passerade den första skatan utan problem, Ozzy noterade den men hade inga tendenser på att försöka gå före eller att försöka apportera den, skatan nr 2 var det mer dragning i tror att det berodde på att den låg nära utgångspunkten till söket och att han hade sett att jag gått iväg och förstod att något låg där uppe i skogen.

Jaktfotet blev lite mer "okontrollerat" och han hade tendenser för att gå före mig så jag fick backa och börja om på nytt, han fick återgå till jaktfotet och gå framåt när han var i "rätt" position.

Till söket då!!!  som var kanon, jätte snabbt ut tog först in 1:a  duvan som hängde i ett träd,  sen en duva till som låg inslängd i ett hål i ett berg, sen gick han till kråkan som låg inslängd i ett jätte jobbigt snår, plockade in den, tog den ena nötskrikan som låg väldigt djupt in i rutan och uppe på ett stort berg, plockade in den sista duvan av de 3 som låg i ett högt ormburkeområde, hade sen den sista nötskrikan kvar som även den låg väldigt djupt i sökrutan ca 50-60 meter ut. Efter ett första försökt kom han in mot mig (bad om hjälp) , jag blåste stoppsignal och skickade ut honom igen på ett utkommando och han tog ny fart sprang snabbt igenom skogen och ut för att hämta den sista fågeln.

Efter en stund dök även Janne upp med Izor, Jag och Ozzy körde sen jaktfot mellan 2 duvor på en stig, så fort som Ozzy gick "rätt" fick han approtera in duvan som vi hade fokus på.

Efter lite vila o kaffe och prat förståss, så körde vi dubbelmarkeringar i nerförsbacke
Ozzy fick skata och kråka på markeringarna, skatan kastades till höger sett från oss som markering nr 1 och sen fick han kråkan som nr 2 åt vänster, han hämtade markering nr 1 (skatan) först precis som jag ville,
tog upp skatan (enl Janne som stod där uppe) "bollade" lite med den tog ett nytt grepp om den och apporterade hela vägen ner till mig med avlämning i hand. Kråkan gick betydligt bättre där var det inga konstigheter plockade upp den direkt, ner till mig lämnade av i handen även på markering nr 2.

Vi körde sen en typ av walk-up övning för att få lite mer koll på jaktfoten. Poker & Janne, Jag och Ozzy gick bredvid varandra, vi hade slängt ett närsök bakom oss och långt fram på sigen stog Ellinor och kastade markeringar till killarna. Övningen gick ut på att om hunden gick bra jaktfot skulle de få springa på markeringen, om inte skulle man vända om för att skicka på närsöket istället, för Ozzy´s del var den här övningen riktig jobbig... han fattade inte riktigt den, men jag har tagit med mig den som en Post-it i huvut och kommer att köra den hemma, då får man ju inte den där konkurensen men han kanske fattar till nästa gång vi ses.

Vi satt ett tag vid parkeringen och snackade lite om ditt och datt... sen åkte jag och Ellinor hem, Kenzo fick köra lite kråka när vi kom hem och han var super duktig... hämtade utan problem och lämnade av i hand nästan alla gånger... duktiga killar jag har.....

Kommentera här: