Tävlingslydnads kurs

Ikväll var det åter dags för vår tävlingslydnadskurs, det är verkligen jätte rolilgt att gå på kurs. Trots det var ett jävla skitväder ikväll med regn och blåst så trotsade vi vädergudarna ändå och vadå det finns ju inget dåligt väder bara dåliga kläder är ju ett ordspråk!!!

Vi började som vanligt inne i klubbstugan tog en fika och Gunilla (instruktören) berättade vad vi skulle göra idag. Apportbocken skulle vi ha med oss idag  för det var det moment som vi skulle gå igenom idag.
Kenzo och jag har ju naggat lite på detta redan och kört lite hemma med att Kenzo får plocka upp apportbocken från golvet för att lära sig att gripa sen har jag lagt till kommandot apport, vi har precis börjat med att han sitter vid min vänstra sida och jag håller apporten framför honom och han tar den när jag säger apport, håller i en stund så nu återstår bara att få honom att hålla kvar apporten längre.

Då det duggade på rätt mycket så körde vi detta moment inne i klubbstugan och jag & Kenzo fick visa Gunilla hur långt vi kommit och vi ska fortsätta med att jobba på att han håller i apporten lite längre och dra ut på belöningen lite får vi se om vi får till det.

Sen gick vi ut och körde hopp över hinder som vi började med förra gången, jag har inte hunnit träna det så jag backade lite i träningen idag för säkerhetsskull satte Kenzo vid ena sidan av hindret gick förbi till andra sidan men jag ställde mig väldigt nära och visade att jag hade godis i handen sa hopp och Kenzo hoppade över direkt.... duktiga kille.

Sen körde vi det ett par gånger och han kan nu sitta kvar och jag lämnar honom går till andra sidan står där några sekunder och säger hopp Kenzo hoppar över och kommer in med kanon fina ingångar.. vilken stjärna...

Jag körde med Kenzo lös idag hela tiden och fast det var 2 hundar som fick "tok" ryck på appelplanen och lekte för fullt så hade Kenzo bara fokus på mig, vilken underbar liten (stor) kille jag har, han gör mig så stolt!!!!

Sen körde vi linförighet, läggande under gång och ställande när Gunilla var och tittade på de andra, När Gunilla kom till mig så ville hon kolla vår inkallning som sitter som en smäck, han har jätte fin inkallning sitter stadigt när jag lämnar honom och kommer med galopp in mot mig när han får kommandot fina ingångar även på inkallningen. Vi passade även på att köra läggande under gång i det blöta gräset och jag hittade ett par riktigt blöta lite geggiga ställen på planen som Kenzo naturligtvis fick lägga sig i utan problem.

Vi avslutade som vanligt med platsliggning och idag tänkte jag prova att ställa mig upp bredvid Kenzo, har ju suttit ner vid honom vid tidigare tillfällen men idag så låg han ner hela tiden och jag kunde lungt stå bredvid wow va häftigt att han har kopplat det momentet också..

Gunilla avslutade med att berömma hela gruppen till alla framsteg och tyckte att det hänt en hel del med alla hundar sedan vi började för ett antal veckor sedan.

För Kenzos och min del så tycker Gunilla att vi är ett jätte bra team tillsammans fin fokus från Kenzos sida att han har superfin stadga, är stadig i alla moment där jag lämnar honom och hon sa att det syns att jag tränat honom sedan han var valp med just dessa bitar. Man blir så otroligt glad när man får sån positiv feedback och beröm att man håller på att spricka.

Kommentarer:

1 Knyst med matte:

Oj vad duktiga ni är!

Känns som det är 100 år för oss dit...

Kram

Kommentera här: