Tävlingslydnadskurs nr 3 med Kenzo

Igår hade vi vår lydnadskurs igen, det är verkligen kul!! måste bara tillägga att Kenzo verkligen är kanon att jobba med känner att här kan vi nog få till något i framtiden, vilket fokus han har & lätt att få med hela tiden,  söker kontakt hela tiden.
Vi började med att gå igenom förra veckans läxa, vi skulle ju träna på att få till kommandot ligg från stående.
Sen gick Gunilla igenom dagens övningar som var början till läggande under gång samt vändingar höger och vänster.

Sen fick vi gå ut och fick visa hur det gått med träningen den här veckan, Kenzo och jag har inte varit så flitiga på att träna måste jag erkänna, men det har varit lite annat som hänt inom familjen så hundträningen har fått skjutas åt sidan, men jag var ju inte orolig för det för Kenzo har ju redan köpt ligg kommandot i andra lägen.

Dags för läggande under gång med hjälp av ett ordentligt knäböj och handen mellan frambenen på hunden samtidigt som man säger kommandot ligg, inga problem för Kenzo....kommando, klick & godis snabbt läggande.
Meningen är ju att man sen ska ta bort alla hjälpmedel som att böja sig långt ner mot hunden.

Dags för vänstersvängarna, jag provade först med att göra det på stället men Kenzo hade lite svårt att förstå vad det var jag ville att han skulle göra då han var lite trött så vi tog en liten paus, jag gick och rastade honom en stund.

Men sen när vi kom tillbaka provade jag att göra vänstersvängar med mer fart och då fattade han direkt, gick fotgående och sen efter ett tag så vek jag av till vänster, Kenzo hängde med och hade full fokus på mig hela tiden enl Gunilla (instruktören) hon stod bredvid och tittade på.  Jag har ju lite svårt att inte kolla på honom hela tiden att han är med, jag vet ju att han håller koll på mig så jag måste träna på att ha fokus rakt fram och bara snegla på Kenzo, Gunilla tycker att Kenzo är jätte duktig & att vi är ett jätte bra Team tillsammans, det är verkligen super kul när man får berömm.

Avslutning med platsliggning som vanligt men Kenzo har inte tått till det ännu, han har lite bråttom upp och vill gärna sätta sig upp och givetvis få godis, så igår provade jag med att sätta mig ner på huk och fick in ett stanna kvar när han väl lagt sig det gick lite bättre han låg inte hela tiden utan satte sig så det ska vi ta med oss till nästa gång och få honom att ligga kvar längre tid, men övning ger färdighet sägs det ju..

Kommentera här: