Aktivitetsträff

Idag var vi i Orhem jag och killarna, det var 13 hundar med Mattar och Hussar och vilket väder vi hade sen 8 plusgrader och strålande sol perfekt!!.

Upplägget för dagens träning var 3 stationer, 1 med markeringar, 1 med Dirigeringar och sen hade man möjlighet till att prova på Gås också på den 3:e stationen.



Mina snygga killar sitter passiva vid markeringarn och kollar när de andra hundarna jobbar.

Jag började med att köra markeringar med båda, Ozzy fick först en dubbelmarkeringar med en dukke (låtsas and) och sen en Canavas dummy, det är en större dummie ganska stor och "klumpig" men inte tung men eftersom jag aldrig provat det ville jag köra det med båda killarna.

Ozzy gjorde klockrena dubbelmarkeringar och spikade markeringarna direkt duktig markör som han är. Han fick dukken i skogen och dummyn ute på ett fält i skogsbrynet, valde att i första momentet springa på dukken som landat sist och sen ta dummyn. Nästa gång som det var hans tur så tog han tvärs om alltså dummyn som landat på fältet först och dukken sist, wow va han var duktig och vilken fart snabbt ut och snabbt in.

Kenzo fick enkelmarkeringar han med av dukke och sen den stora dummyn, på samma sätt fast inte så långt in i skogen, super duktig och vilken fart han hade idag riktigt roligt att se.



Kenzo med den stora dummyn.

När sen Kenzo skulle köra andra gången så fick han också dubbelmakeringar, det har vi inte tränat så mkt på men jag tänkte att jag skulle prova, och det gick ju hur lätt som helst han var jätte duktig, markerade utmärkt och hämtade in perfekt, det var så kul att se vilken glädje han hade och ännu gladare blev han när han märkte hur glad matte blev att han fixade det tjoho.



Kenzo med and Dukken

Vi gick sen ner för att köra lite linjetag mot doldt ställe, vid ett träd låg ett antal dummys utlagda. Killarna visste ju inte om att det fanns något där innan så jag körde båda. Kenzo fick linjetag med stoppsignal som idag inte funkade alls?? Va??? jaja allt kan ju inte gå på som tåget... så jag tänkte om och backade lite i träningen och vi körde en övning med att jag la ut en dummy i gräset satte ner Kenzo blåste stopp och när han suttit kvar ett tag fick han ett UT kommando och fick hämta dummyn som belöning. Sen plockade vi tillbaka det igen och gick till det stället där jag började med linjetaget och körde samma igen och då blev det tvärstopp!! när jag blåste stopp duktig kille.

Ozzy fick också köra på samma ställe, det som var kul var att det låg en mössa i gräset som låg där när de som hade upplägget idag la ut alla dummys och det kan jag säga blev en störning om något för Ozzy, när jag tyckte att han var fokuserad mot målet som var bakom honom, då jag körde samma upplägg som med Kenzo att han skulle få ett UT kommando och sen springa bakåt mot dummysarna, ja det var så roligt att se för jag hade inte uppfattat att Ozzy lagt märke till mössan men det hade han!!! haha när jag sa UT for han ut i världens fart mot mössan så det var bara att korrigera och kalla tillbaka och göra om. Jag ställde mig lite närmare Ozzy innan jag skickade honom på UT och nu gick det mycket bättre.

Vi tog en fika och pratade lite om allt möjligt och det var riktigt mysigt att sitta i solen och bara njuta av vackert väder. Efter fikat så ville jag ju natruligtvis prova på Gåsen med grabbarna. Ozzy fick börja jag satte ner killarna och så gick jag ut och la Gåsen på en stig. Ozzy var lite tveksam först och tittade på mig och undrade vad ska jag göra med den här??? han tog den efter lite uppmaning från mig inte ett perfekt grepp men han lyfte den från maken och tog den ett par meter så det är jag jätte nöjd med eftersom han aldrig provat Gås förrut.

Kenzo var mer tveksam men tog också gåsen, dock i vingen men det brydde jag mig inte om. Jag ville bara att han skulle få prova på Gåsen nu när man hade chansen.

Kommentera här: