Träning med Aktivitetsgruppen

Idag hade vi träning med Aktivitetsgruppen Stockholm Södra och vi var 19 Rödtottar med hussar och mattar i Orhem, jätte kul.

Dagens tema var Tolling, sök, linjetag och markeringar.
Jag började med Ozzy som fick köra linjetag, linjetaget var upplagt så att man kunde köra mot ett träd eller på en stig, jag valde att köra linjetaget mot ett träd. Ozzy fick inte se när jag la ut dummyn utan fick helt lita på vart min hand pekade. Första linjetaget kunde ha varit bättre Ozzy vek av och började söka istället så jag kallade in gick ut en bit och riktade mot trändet igen och då blev det ett klockrent linjetag.

Jag gick sen och tog ett linjetag mot stigen där hade jag redan lagt ut dummyn i förväg. Ozzy gjorde ett klockrent linjetag och fin avläming.

Vi gick sen vidare till markeringen där Ozzy fick dubbelmarkeringar. Vilken otrolig markör han är denna Ozzybozz...fast det var svårsprungen och tät terräng så spikade han båda markeringarna klockrent.. Han fick dubbelmarkering igen och samma sak klockrena markeringar...duktig pöjk...

Kenzo hade under tiden suttit helt tyst och varit passiv även om det visslades och hundar var lite överallt runt omkring honom, och jag är så stolt över honom...


Kenzo fick köra Söket. På söket låg det ute 6 dummysar vara av 4 i närheten och 2 gansa djupt ut i sökrutan. Kenzo fick hämta in 3 av 6. Gjorde ett jätte fint snabbt sök och plockade in 2 st dummysar nära och 1 på djupet. jätte kul att se vilka han plockade in utav dessa dummysar. Jag är jätte nöjd med han sök..


Vi tog en fikapaus och efter det fick Ozzy köra sök med brorsan Poker de fick hämta 3 dummysar var på söket. Ozzy jobbade snabbt och effektivt som vanligt..tog dummysar på djupet.

Vi avslutade med att köra lite viltapportering, Trut och And. Jag hade båda killarna med mig och de fick sitta o vänta på sin tur och vänta under tiden som den andre körde och de var jätte duktiga båda två, lugna och tysta satt det där mina goa killar.


Jag var ju mest intresserad av hur Kenzo skulle hantera truten eftersom han inte har så mycket erfarenhet av just trut. Han gjorde ett jätte fint jobb fick först markeringar i skogen sen la vi ut truten så han fick springa ner i en backe...

Ozzy gjorde också ett bra jobb, enda problemet är att han ska packa fågeln...så det får vi jobba lite på!!
annars har han ju kanonfina grepp när han kommer in och lämnar alltid i hand.

Kommentera här: