Aktivitetsträff och linjetag/dirigeringsträning

I lördags åkte jag iväg med Lazer för att träffa lite andra Tollare, eftersom Stockholms Södra Aktivitetsgrupp hade träningsträff. Vi åkte dit mest för att Lazer skulle få lite passivitetsträning, han var väldigt duktig och han satt och tittade på när några hundar tränade med tennisbollar och dummys, han som älskar tennisbollar fick en rejäl utmaning :) Jag hade lagt ut en dummy bakåt som han fick hämta när han suttit lungt och tittat på de andra hundarna. Fint väder och snön som föll under natten smälte snabbt bort igen....
 
 
Vi gick iväg en bit och körde lite för oss sjäva, men hade de andra hundarna runt omkrig oss hela tiden som störning. Vi körde närsök och inkallning. Sen fick Lazer vara med och göra sitt första sök, han var super duktig och det var riktigt kul att se hur han sökte i rutan, vädligt lik sin pappa Kenzo med viftande svans och ett bra sökmönster. Han fick plocka in 2 stycken från den stora sökrutan och sen fick han sitta och titta på när de andra plockade in resten. 
 
  
När jag kom hem tog jag både Ozzy och Kenzo och drog iväg, här låg fortfrande en hel del snö kvar på em, eftersom det är en skuggig plats så försvinner snön inte så fort här.
Vi körde linjetag/dirigeringar med stoppsignal.
Jag ställde ut dirigeringskålar med godis på redan kända målområden, klockan 10, och klockan 12 där hade jag även lagt ut en dummy bakom skålen över ett vattenfyllt dike, klockan 14 och 17 den hamnade snett bakåt och där slängde jag även ut en dummy åt höger, för att sen kunna använda stopsignal och dirigering höger
 
 
Kenzo fick börja och han var såååå lycklig, hade fin jaktfot och fina långa linjetag, det som var xtra bra var att det samlats mycket vatten på åker som jag naturligtvis utnyttjade så de fick springa genom vattnet för att komma till dirigeringen kl 12, som är en stor ek som vi använt oss av tidigare igår var avståndet ca 100-120 m långt.
Sen skickade jag honom igen till samma område för att plocka upp dummyn som låg där, fin fokus och med hjälp av närsök så hoppade han över diket och hittade dummyn. Efter det fick han ta det linjetaget som var klockan 17, ställde upp honom ,skickade blåste stopp för att sen dirigera honom till dummyn jag slängt ut till höger, fint stopp och fin respons på min dirigering till höger. Efter det fick han gå på de andra skålarna 10 och 14 utan problem.
 
 
 
Ozzy satt under tiden lungt och tittade på, duktig kille :) han blev lite taggad när det väl var  hans tur så givitvis fick han inte gå på den som drog mest!!! nä där valde matte att han fick gå på linjetaget rakt fram (12) fin fokus på jaktfoten och fint linjetag mot eken. Sen skulle  han gå på den dolda dummyn haha roliga kille, vad gör han jo han apporterar fint den röda skålen som godiset låg i haha, ja när den kommit in skickar jag honom igen mot eken, han tar ett rejält språng och plumsar i vattnet och simmar!!! upp på andra sidan och hittar även han dummyn med  hjälp av närsöksignalen.
 
 
 
Sen fick han också gå resterande skålar först äta upp godiset sen apportera in skålen till matte haha, gullegubben :) När han skulle gå på den kl 17 där dummyn låg ute så fick vi lite problem... så här i efterhand är jag övertygad om att jag inte visade honom tydligt med min högerarm vad det var jag ville att han skulle göra, han försökte men forstod inte riktigt mina tecken!!! jaja får ta till mig det och göra det tydligare nästa gång.
 
 
Jag avslutade med att båda killarna fick ett större sök på 8 dummys och hämta 4 var, körde varannan hund så de fick vänta på varandra, de var super duktiga och satt lungt och väntade på sin tur.

Kommentera här: