Uppletande och lydnadsträning

Igår hade jag och Kenzo avlutning på vår tävlingslydnadskurs tråkigt för det har varit så kul och vi har verkligen gått framåt tillsammans som Team Kenzo och jag.

Vi träffades vid 9 på klubben och skulle ha med oss 2 favoritsaker som hundarna skulle leta efter, jag hade med mig lite fler saker då Kenzo har flera favoritsaker i från min träningsväska!!.

Vi gick upp i skogen och hittade en sökruta som redan var markerad, pefekt Gunilla instruktören gick och markerade alla hörnen och vi gick i rutan och vallade av den tillsammans med hundarna, idag var vi bara 4 stycken så det var ganska skönt då fick man ju göra flera gången.

De andra hundarna hade 1 leksak som de skulle hämta in men Gunilla tyckte att Kenzo skulle ta två, jaha sagt och gjort så fick han 2 leksaker, han har ju inte gjort uppletande förrut men han har ju gjort andra sök så själva situationen är ju inte främmande för honom. Ja la ut ett utav föremålen till vänster sen ett föremål till en bit ifrån den första, gick tillbaka till Kenzo och skickade ut honom wow i världens fart for han genom skogen och rakt på kaninbollen som jag lagt ut först och med en svansföring som ser ut som en visp gulligt.

Sen skickade jag ut honom på den andra leksaken som är ett avklippt jensben som jag har knytit en knut om.
Samma sak där full fart ut och leta, leta tills han hittade trasan duktiga kille.

Vi flyttade till andra delen av rutan och då fick han 2 andra leksaker, en liten kong och så hans pipanka samma sak här full fart ut och in men föremålen och ett jätte intensivt och bra sökarbete, det är riktigt roligt att se han arbeta men denna svans..

Totalt så hämtade Kenzo in 6 föremål i 3 olika omgångar han var kanon duktig och det var så roligt att se han energi igår han tyckte det var jätte kul. Sista gången så fick Kenzo hämta in 2 leksaker och då hade jag lagt ut dem längst ena linjen en till vänster och sen en längst ner i rutan till höger precis vid vinkeln av rutan. Han hämtade först in kongen som verkligen gömt sig i lingonriset så där fick han finkamma området men såklart så hittade han den igen, sen skulle han plocka in pipanden som låg längst ner i hörnan gjorde ett utmärkt sökarbete och nosade till sig även den, in till matte i världens fart... sen var han trött!!

När jag kom hem så fick han vila någon timme och sen tog jag ut både Ozzy & Kenzo i skogen så de fick springa av sig och sen gick vi till "vår" lydnadsgräsplan där vi kör lydnad.
Jag körde ett pass med båda killarna och Ozzy fick börja, Kenzo fick sitta passiv och han var superduktig satt helt tyst och stilla där jag satt honom och bara tittade på och väntade på hans tur. Ozzy körde inkallning, ställande undergång, läggande under gång och sen körde vi fjärren. Sen var det Kenzo´s tur han körde inkallning, linförighet, läggande undergång och under tiden var det Ozzy´s tur att sitta passiv lika duktig var han idag och satt helt tyst och bara tittade på när Kenzo och jag körde.

Vi fick lite publik också idag som jag inte visst om att vi hade , inte förrän mannen började prata med mig och sa att jag har jätte fina lydiga hundar, Kul att du har skaffat en till sa han, ja han har sett mig och Ozzy där tidigare då vi brukar vara där rätt ofta och köra lydnad,  sånt är ju kul att höra när man inte vet att man har någon som tittar på hehe. Sen hade vi snöbolls kasting och de fick springa efter snöbollar som jag kastade.

Snygg Kenzo med sitt nya vintertäcke, visst är han snygg.....



Ozzy & Kenzo i lekartagen.....bråkar om samma boll o kampar om den

 

Kommentarer:

1 Liselott:

Ja, han är snygg i sitt täcke. Min biter bara sönder täcken jag sätter på honom. Får inte köpa för dyra för det är det inte värt. Lagar de gamla istället. VIlken energi du har med dina hundar. Härligt! Ha det så gott tills vi ses och hörs nästa gång.

Kommentera här: