Stadga & Träning med Dokken And

Idag åkte vi iväg till Åva skjutbana igen för att köra lite med killarna. Jag började med att lägga ut ett sök på 6 dummy till båda killarna. Undertiden så sprang de av sig på den stora ängen och hade hur kul som helst.
Idag var det inte så mycket skott men det var några som var där och sköt så lite skottträning blev det ändå,
men båda killarna bryr sig inte alls om skotten under tiden som det jobbar det är härligt att se.

Jag började med att sätta upp 2 dummy på en längre sträcka upptrampad stig, faktiskt "vårt" stig sedan vi var där förra gången. Ozzy fick börja med att gå jaktfot mellan dessa dummys och han hade jätte fin jaktfot och bra fokus och när han väl hade det fick han apportera in dummyn.

Sen gick vi över till stoppsignal för Ozzy´s del. Niclas stog ute i slutet av stigen med en dummy och jag skulle skicka ut Ozzy på denna dummy, blåsa stoppsignal och om Ozzy stannar får han en till signal UT, och hämta in apporten,  hm ja det gick väl lite si och så idag, Ozzy som är en hund som gärna gör ALLT själv! ville inte alls lyssna på stoppsignalen först så han blev ju "snuvad" på apporten ett par gånger innan han fattade att han skulle stanna på min signal för att få dummyn och tillslut fick vi till det yes.


(Ozzy stoppsignal)

Sen var det Kenzo´s tur som under tiden suttit passiv bakom oss med både Frolic i hög framför sig och sen provade jag att även lägga en leksak bakom honom som han fick koncentrera sig på, han hade lite svårt att sitta kvar på sin plats idag så jag fick gå och sätta tillbaka honom ett par gånger, ja nu vet jag att han kanske ska ha lite längre avstånd från mig och Ozzy retningen blev nog för stark idag för lilleman.


(Kenzo stoppsignal)

Kenzo stannar direkt på stoppsignalen han är så duktig på den, däremot var han lite tveksam på ut kommandot idag, men när jag sen förstärkte med handen och UT så sprang han i världens fart ut och tog in dummyn duktiga kille.

När båda kört stoppsignal gick jag upp i skogen så det fick köra söket som jag lagt ut tidigare.
Jag tänkte att de skulle få köra varannan gång idag.
Det var första gången som de jobbar  tillsammans och fått sitta passiv och titta på när den andra jobbar och de skötte detta jätte bra båda två.
Kenzo fick börja med att springa i sökrutan och det tog inte lång stund innan han hittat sin första dummy, in kom han och Ozzy satt tyst och tittade på och väntade på sin tur. Ozzy for ut och hämtade en dummy väldigt snabbt. Sen växlade jag med hundarna tills de plockat in 3 var.


(Ozzy kommer in med en dummy från söket)

Vi avslutade dagens träning med att köra med min nyinköpta Dokken And, killarna verkligen gillar den... Kul att se hur de gör med en And i plast...ingen utav killarna har någon som helst problem att apportera in den, så vi körde lite linjetag även med den innan vi åkte hem och köpte burar till den nyköpta bilen, det kommer bli superduper bra och så har vi tonat rutorna på bilen också för killarnas skull, det blir kanon till sommaren.


(den nyköpta Dokken)

Fler bilder från dagen finns i nytt album i bildgalleriet

Kommentarer:

1 Åsa, Piper & Knyst:

Härligt! Både ny bil, bur och en Dokken!! ;-)

Kommentera här: