Kennelhelg i Säbyholm

Helgen som var 1-3 Juli var vi på den årliga Kennelhelgen tillsammans med Agrosofen, Lönnlövet och Tollarbos Kennlar.  Lika roligt som alltid och vi hade verkligen tur med vädret denna helg. Regnkläderna behövdes inte plockas fram alls. Jag & Ellinor, Ozzy och Kenzo åkte dit till 12:00 på fredagen, för jag och Kenzo skulle köra apporteringstest på fredagen.

Vi var totalt 8 hundar som skulle göra apporteringstestet, en del hade redan blivit godkända sedan tidigare men tog detta som ett träningsupplägg.
För mig och Kenzo var det första gången som jag skulle göra ett helt prov med honom så det var spännande att se om han höll ihop hela vägen.

Det börjades med lottning och jag drog nr 1, åh va skönt att få börja var min första tanke.. Viltet för dagen var Mås, trut, duva och Kråka!!! kännde väl sådär inför vitfågeln eftersom vi inte tränat alls på vitfågel.
Först blev jag tveksam på att överhuvudtaget starta men insåg sen att går det så går det och att jag skulle ta det som ett träningsupplägg för att se hur Kenzo klarade av hela provsituationen. Så start blev det ändå, och jag kan säga som så att jag är JÄTTE nöjd med Kenzo han skötte sig hur bra som helst och var jätte duktig.



Men viss hjälp så plockade han in samtliga vilt på söket, min duktiga lilla Prins!!! jag fick en så otrolig skön känsla i kroppen när Kenzo kommer in med Truten som första vilt på söket, men jätte fint grepp över ryggen wow det var häftigt.



Sen gick vi ner för att köra vattenapporteringen som vi inte blev godkända på detta berodde på att Kenzo inte ville plocka in tuten som låg i vattnet, det såg så himla bra ut han var fokuserad på fågeln och simmade rakt på, jaha tänkte jag kanske att han tar den nu när han har så fin fart ut till fågeln, men när han var nästan framme så vek han av till höger och ville inte alls ta in fågeln...han valde att simma runt där och fånga sina "bubblor".
Alla som var på stranden och tittade på apporteringstestet fick i alla fall sig ett gott skratt och det bjuder vi på jag och Kenzo.

Så nu ska vi träna på vitfågel både på land och vatten haha... och sen så plockar jag med mig alla de moment som var bra för min och Kenzo´s del och så tar vi nya tag och gör ett till test när vi känner oss redo.



Lördags morgonen kunde inte börja bättre då jag fick resultatet på Kenzo´s höfter B!!! en lååång väntan var över och nu kunde jag pusta ut, så skönt. 



På Lördagen så körde jag ett förmiddags pass med Ozzy med en instruktör som heter Boel Persson vi körde ett block som hette Stadga & Jaktlydnad, vi gjorde en hel del övningar och Ozzy skötte sig jätte bra, fast det var jätte varmt och vi var mitt ute på en åker och jobbade hela fm så höll han ihop hela passet och jag är supernöjd även med Ozzy. Vi har fått många nyttiga övningar som vi ska jobba vidare på.





Lördag em åkte jag runt och tittade lite på de andra grupperna killarna fick vara hemma med Ellinor och vila, jag tittade på Signaler med Eva Thorén Söderström där Sanna & Sniffa var med. På lördagkvällen åkte jag och Ellinor tillsammans med Moncia o Janne till Kungsängen där vi avnjöt en god middag i trevligt sällskap. På lördagen fortsatte klankampen men då vi kom senare var vi bara med och tittade på när de andra tävlade.

På söndagen tog jag och Ellinor det lungt vi åt frulle, städade sen gick vi till gräsplanen där det körde Agility, lydnad och Freestyle på söndagen, vi tog med oss killarna och de fick vara passiva och titta på när de andra hundarna jobbade och det var såååå duktiga Kenzo la sig ner i gräset och sov även om hundarna for förbi mitt framför näsan på honom duktiga kille!!! Ozzy fick köra ett pass Agility med Ellinor när Agilitykursen var slut, han var jätte duktig. Sen styrde vi bilen hem.

Fler bilder från helgen finns i vårt bildgalleri.

Kommentera här: