2:A Pris NKL TJP Brottby

Igår var det dags igen för ett nytt NKL Prov för mig och Ozzy, denna gång åkte vi till Brottby.
Tävlingsnerverna var påkopplade till 150% och sömnen under natten blev inte många timmar!!

Hade ställt klockan på 06:00 men varknade för 70 fjärde gången tidigare än så och insåg att klockan skulle vara 6 om 30 minuter så jag gick upp satte på kaffe och gick ut med hundarna. Sen satte jag in Ozzy i bilen och åkte iväg..



(Ozzy & jag Tolling)

Väl framme i Brottby hade jag lovat Sanna pricka av alla startande samt kolla vaccinationsintyg, när det var gjort dök Sanna och Domaren Anders upp och vi samlades för att gå igenom provet. Då det var en del strukna hundar så blev vårt startnr 4 istället för  startnr 6. Jag tittade på de 2 första hundarna och gick igenom hur jag skulle lägga upp provet för min och Ozzy´s del, sen gick jag till bilen och hämtade Ozzy.

På vägen ner till starten fick han svalka av sig i vattnet och vi körde lite tolling på en stig.
Han kändes väldigt bra innan start lugn och pigg.. Men när vi stog där och väntade och Anders dök upp märket jag att Ozzy triggades upp... tror att min lilla älskling har lagt ihop ett o annat och vet vad som är på G...
Det pratade jag och Sanna om så nu vet jag hur jag ska göra inför nästa prov.
Tack för all hjälp och råd jag får från dig Sanna när det gäller mig och Ozzy!!! Det är guld värt.



(Passiviteten i Tollingen)

Provupplägget igår var Tolling 15 st åt höger och vänster, skott från vänster sidan där skytten stogd, följt av en markering till vänster, efter det fick man en markering till skott från vänster igen från skytten,  men denna gång föll markeringen till höger. Tollingen för Ozzys del var lite ofokuserad igår och när han helt plötsligt struntade i dummyn jag skickat till vänster för att istället fokusera sig på den båt som låg där, undrade jag vad han höll på med men kände att jag inte skulle korrigera honom och helt plötsligt hoppade han i båten och tar upp något därifrån...hm gissa vad jo det var ju anden till markeringen vi skulle få sen som Ozzy tog in...Ja sa Anders det tyder bara på en hund som har viltspontanitet och vill apportera vilt...

Sen var det en transportstäcka efter skytten till nästa markering, och efter markeringen var det ett riktat linjetag som Ozzy klarade galant det var ett utav de bästa linjetag han någonsin gjort, perfekt.



(Tolling igen efter passiviteten)

Efter det var det ett sök ett ganska stort sök med väldigt jobbig, tungsprungen mark. Ozzy plockade in 4 vilt och alla avlämningar i hand, också perfekt...

När vårt prov var klart så var det 3 ÖKL hundar som skulle köra och natruligtvis ville jag stanna kvar och titta på även dem, de var jätte duktiga och man fick en del tips från publiken också som jag tog åt mig inför framtida prov/träningar.

Protokollet finns under Ozzy´s resultat

Kommentarer:

1 Emelie:

Hejja er!!

Kommentera här: