Markeringar, stoppsignal och skotträning

Igår och idag har jag varit ute och tränat med Ozzy och Kenzo :)  Har hittat ett toppenställe inte så långt hemifrån där man kan träna helt ostört kanon :) Dit kommer vi åka många gånger till.

Igår fick jag med mig hela familjen ja nästan (inte Ellinor) Daniel följde med och agerade kastare tur man har en son som tycker att det är ok att kasta fåglar, ja om han får ha handskar på sig :) Lovisa agerade störning genom att traska runt i skogen haha, kul att se att hundarna inte alls bryr sig om henne utan springer på och gör sitt jobb.

Jag började med att köra Kenzo han fick dubbelmarkeringar med trut/kråka. Fin stadga och fin fart ut och in avlämningar i hand på båda. Terrängen var högt gräs, smågranar, småbjörkar så det var inte lätt alla gånger att hitta kast nr 2, men han fick fortsätta jobba tills han hittade dem, gick inte in och avbröt honom, han behöver bli säkrare på markeringar märkte jag igår kanske berodde det på att terrängen var väldigt svår?

Ozzy fick samma upplägg även han gjorde ett kanon jobb med att hämta in både trut och kråka :)
Han är ju en otrolig markör och har inga problem att hitta markeringarna snabbt :) avlämningarna var perfekta.

Vi avslutade med stoppsignal! här vet jag att vi behöver nöta mer på, har ju inte lagt ner så mkt jobb på just stoppsignalen men det får det bli ändring på nu.

Jag körde stoppsignalen på en stig Daniel ställde sig en bit ifrån med en and la ner den utan att hundarna såg, skickade på linjetag blåste stopp = om de stannade fick de ta anden om inte så plockades den upp innan de kom fram :)

Ozzy fortsatte att springa de 2 första skicken men på den 3:e så satt den yes ! sen fick han en till som var superbra och perfekt  så vi slutade där.

Bytte till Kenzo, han gjorde samma sak första skicket så stack han direkt men på 2:a så stannade han och så fick han hämta in anden som belöning. Nöjd med träningen åkte vi hemåt.

Även idag har vi kört vilt and, kråka och trut. Samma upplägg som igår men idag körde vi även skott, Niclas var med och agerade skytt med dummykastaren, vi har inte kört skott på riktigt länge men det var roligt att se hur lugna och skottfasta de är båda två :)

Ozzy fick börja idag med dubbelmarkeringar med jaktfot och andsmygning en del av sträckan, även idag var det trut/Kråka, fina upptag och avlämningar i hand. Han fick ett skott sen en markering höger följt av en till vänster direkt efter väntade ett par sekunder, belöning och sen fick han gå, han var så duktig, och jag är så nöjd.

Kenzo fick samma upplägg började med jaktfot och andsmygning sen skott och markering, även han klarade både skott och att vänta klockrent.

Nu ska vi fortsätta vår träning och köra skott vid vatten nästa gång hade jag tänkt :)

Kommentera här: