B-Prov premiär

Igår fick vi möjligheten att starta på vårt allra första B-prov jag och Kenzo. Vi hade start nr 10 och det blev en tidig morgon, klockar ringde 05:20!! upp fixa kaffe ut på en promenad med hundarna och sen iväg mot Enköping. Samling för första startgänget var 07:30. Ett jättebra provuppläg med trevliga människor och en jätte sympatisk domare Kicki Pilenås .
 
Tog mig en kopp kaffe och anslöt med Sanna som också hade kommit för att starta idag, läs mer om hennes start på Aktivivas.
 
Provet var upplagt så att det började med jaktfot, ner till en markering på land med skott (kråka), sen gick vi ner till vattnet för att få en enkelmarkering från båt med skott (and).
Gick sen vidare till en ytterligare markering på land med skott (kråka), efter det var det en till vattenmarkering med skott och kast från båten (and). Efter det var det ett djupt sök där vi fick 2 skott i rutan låg 2 änder, hare, kanin, trut och en kråka totalt 6 vilt. Som avslutades med att man skulle sitta passiv när nästa hund gjorde första markeringen och vattenmarkeringen, sen fick man lämna provområdet.
 
 
Hur gick det då??? ja jag måste säga att jag är supernöjd med Kenzo även om Matte hade Massor med fjärilar i magen så höll vi ihop väldigt bra och jag är jättenöjd med vår insats även om det inte höll hela vägen, men Kenzo gjorde ett bra jobb. Fin jaktfot första markeringen så sprang han ut kolla på kråkan? nja den här ska jag ta den matte? kom in igen utan fågeln varpå jag skickade ut honom igen med lite stöd och då tog han den och kom in med den och lämnade av lite slarvigt men det kom i hand...
 
Första vattenmarkeringen klarade han utmärkt, markerade bra och satt stadigt i skott/kast, andra landmarkeringen så såg han inte kastet, ett inte så klockrent kast av fig men jaja, han hittade den till slut och kom in med även den kråkan men ett fint grepp, avlämning i hand.
 
Nästa vattenmarkering var jättefin den också precis som den första så hade han fin stadga och satt fast i skott/kast fina grepp och avlämning i hand från vatten :)
 
Sen kom vi till söket och ja vad som hände där kan jag inte föklara!!! han sprang fram till tamkaninen nosade tittade upp på mig och Nej den täker jag inte ta, inte heller kråkan eller någotannat vilt alls.. jaja så kan det gå.
 
Hade min lilla kamera med mig så bilderna blev inte så bra som det brukar bli när Ellinor är med, men kul att ha lite bilder fler finns i ett album på hemsidan.

Kommentera här: