Domaren ville behålla min hund!!!!

Förra helgen blev en annorlunda helg :) kan man lungt säga.. Jag hade ju anmält mig och Kenzo ♥ till EKL provet i Götene men hamnade som 2:a reserv!! så jag räknade inte alls med att få starta, men så blev det ju ändå vilket var väldigt trevligt.. för oss..
 
På fredag eftermiddag sitter jag ute i solen med Tollaren i min hand som kommit i brevlådan och som jag ännu inte hunnit läsa! har precis hällt upp ett glas vin efter en tuff vecka på jobbet och sitter och njuter av tystnaden och solen.
 
Telefonen ringer och det är Liselott! som ringer och frågar vad gör du??
följt av vill du starta imorgon så kan du få det!!!
OJ! efter lite telefonsamtal och lite områddning här hemma, Ni är så häliga som alltid ställer upp på mig mina älskade kids och familj så jag får träna/tävla med mina älskade hundarna.
Så klockan 18.00 satt vi i bilen på väg ner till Mariestad... Tack snälla Lena & Magnus för att Vi fick låna eran husvagn och sova över hos Er en natt.
 
Vi vaknade helt utvildade på lördag och avnjöt en härlig frukost tillsammans med Lena  innan vi åkte iväg till provet, som bara låg ca 20 minuter från dem helt kanon, vi var på plats vid c 10:30  och hann se sista hunden i NKL. 
 
 
(Bild från Provplatsen en superfin provplats, där till höger var dirigeringen)
 
Vi startade sist i EKL av totalt 5 hundar, hur var provupplägget då? jo ett jätte roligt prov med många svårigheter men och andra sidan så är det kul med utmaningar i EKL tycker jag..
 
Man började med andsmygning till 1:a nätet, där kom det ett skott under passiviteten till dirigeringen som han fixade galant efter det var det förflyttning till tollingnät nr 2 där det kom 2 skott till som var till dubbelmarkering på vatten från båt. Kenzo fixade båda markeringarna utan problem minnesbilden var klockren, fina avlämningar.
 
 
(Tolling vid 1:a nätet)
 
Efter det skulle vi skicka hunden på dirigeringen som låg inne i vassen och jag hade en plan att han skulle gå vattenvägen hela tiden och det gjorde han men han vek av in i vassen lite tidigare än jag ville och när hunden väl kommit in i vassen var det svårt att se vart hunden var, men jag lyckades få ut honom till rätt område och hjälpte honom med närsök så han hämtade in dirigeringen också utan problem.
 
 
(Full fokus på dubbelmarkeringen)
 
Förflyttning till söket som var ett väldigt roligt sök med 6 vilt 5 änder och 1 gås, Kenzo plockade in änderna väldigt snabbt och täckte området väldigt bra, tyvärr så kom inte gåsen in!! 
 
Den sista delen i provet var 2 dolda markeringar en till vänster och en till höger på vatten, Kenzo ljudmarkerade båda klockrent och kom in med båda två utan problem.
 
Kenzo fick jätte fin kritik och jag är så nöjd med honom, Vi fick med oss ett 2:a pris hem. Kenzo gjorde ett så imponerade arbete så att domaren ville att jag skulle lämna kvar honom där till honom efter provet. Skulle inte tro det va!!! Min Prins för alltid!! ♥ 

Kommentera här: