Träning i Lafsen

I tisdags efter jobbet åkte jag till Lafsen i Uppsala för att träffa Anna och Oyo och träna hund så klart!!!
Jag började med att lägga ut en dirigering till Kenzo, rakt över viken.
1 synlig (trodde jag) och en dold, började i skogen för att värma upp Kenzo så han fick ett sök med gås och 1 and.
 
Jag la ut gåsen ganska nära och "duttade" anddofter runt om och lite här och var i skogen, och själva anden slängde jag långt ut. Jag ville se hur Kenzo jobbade när det var mycket anddofter men att det bara låg en gås där. 
 
Första upptaget blev inte klockrent och inte heller spontant så jag fick korrigera honom, vilket känndes skönt att kunna lägga upp träning så att jag kommer åt just det, för det är ju det jag vill i träningen.
När jag sen la ut gåsen igen var det en helt annan attityd hos Kenzo han tog  gåsen super snyggt.
 
Vi gick ner och körde dirigeringen som inte heller den blev bra första skicket, tyvärr så trodde jag att dummysen skulle synas bättre från andra sidan, men den smälte liksom in i stenarna på andra sidan viken.... Det som var bra med den här träningen var att jag ändå lyckades bryta honom och han simmade tillbaka till mig utan att få någon utdelning, när jag sen skickade ut honom igen så gick det hur bra som helst en super snygg dirigering fick vi till yes!!!.. och ännu snyggare och bättre blev den dolda dirigeringen han fick gå på direkt efter.
 
 
Mina Prinsar
 
Anna körde gås med Oyo, under tiden som jag hämtade Lazer som också fick prova på gåsen i ett sök men han fick också ett linjetag på kanin i skogen som han gjorde super snyggt, rakt och fint härlig attityd och bra avlämningar på kaninen. Gåsen kommer in men han tycker fortfarande att den är tung och bökig att ta med sig in men den kommer i alla fall in och det är härligt, bara att träna vidare på den biten.
 
Sen fick de sitta passiva och titta på när Oyo jobbade i skogen, sen när vi fikade var de ganska trötta, eller vad tro Ni? av bilden att dömma.
 
 
 
Vi avslutade med en fika och massor med snack som vanligt, om allt möjligt inte bara hund faktiskt utan också om hur allt är för oss båda med våra familjer. Så skönt att ha en sån fin vän som varit med hela resan och lyssnar och stöttar/ger råd osv. Kram Anna du är guld värd
 

Kommentera här: